A 2012-es Kennerspiel des Jahres jelöltjei közül elsőként a K2-t vesszük górcső alá. A díjról magáról már megemlékeztem a
Strasbourgról szóló cikkben. A játék nevét a világ második legmagasabb és egyben az egyik legnehezebben mászható csúcsáról, a Karakorum hegységben, Pakisztánban található K2 hegyről kapta. A játékosok hegymászókat alakítanak, kiknek céljuk feljutni a csúcsra. Útközben meg kell küzdeni az időjárás viszontagságaival, és figyelni kell az akklimatizációra is. A hegymászás közismerten veszélyes hobbi, ezért társasjátékok esetén meglepő módon, de hegymászóink meghalhatnak a játék során. A játék menete
konstruktív, ellenfeleinknek nem tudunk segíteni, de hátráltatni is csak nagyon közvetve tudjuk őket. Az értékelés lázmérő elven működik, nem az számít, hogy hol állnak mászóink a játék végén, hanem az, hogy mi volt a legmagasabb pont ahova eljutottak. Kivéve persze, ha életüket vesztik mászás közben.
Szabályok
|
Rece és Dagi |
A játéktér a hegy maga, ahol minden játékos két hegymászóját próbálja a hegyen minél magasabbra juttatni. Ezeket alakjuknál fogva Recének és Daginak fogjuk nevezni a továbbiakban. A játék egy tucat körből áll. Mindenki 18 darab akciólappal rendelkezik. Az akciólapok három csoportra oszthatók. A mászólapokon a zöld szám mutatja, hány mozgáspontot kapunk belőle. Az ereszkedőlapokon egy felfelé, és egy lefelé mutató nyíl mellett találunk egy-egy számot. Előbbit felmászáshoz, utóbbit ereszkedésre használhatjuk, de persze a kettőből csak az egyiket, és az ereszkedés ezeknél a lapoknál mindig hatékonyabb. A harmadik akció az akklimatizációban segít.
|
Ereszkedő, akklimatizációs és mászólapok |
|
Akklimatizációs táblácska |
Az akciólapokból a hatodik és utolsó kör kivételével hatra húzza fel a kezét, majd kiválaszt három lapot amit az adott körben fog felhasználni. Miután mindenki kiválasztotta a lapjait a legtöbb mozgáspontot választó játékos választ egyet a kockázat tokenekből, ami majd az egyik hegymászója akklimatizációját csökkenti kis mértékben. Ha a játék során egy kör végén ez a szint nullára csökken, a hegymászó sajnos elhalálozik.
|
Időjárás |
A játék során tizenkét fajta időjárás nehezíti meg dolgunkat, körönként egy. Az időjárásnak van egy hatóköre, mely megmondja, hogy a négy részre osztott pálya (6000 méter alatt, 6-7000 méter között, 7-8000 méter között és 8000 méter felett) mely részein van hatása.Az időjárásnak a hatókörén belül kihatása lehet az akklimatizációra (a megadott értékkel csökken mindenkinek), vagy a mozgásra (a megadott zónában ennyivel több mozgáspontba kerül a mozgás), sőt akár egyszerre is a kettőre.
|
Kezdőjátékos |
A dolgunkat nem csak az időjárás, de a terep is nehezíti. Az egyes mezőkön vörös ikonok jelzik az akklimatizációs, sárga ikonok a mozgás költségét. Utóbbi ha nincs feltüntetve, akkor egynek számít. Amennyiben kék ikont látunk egy mezőn, az segíteni fogja az alkalmazkodást.
|
Csúcstámadás |
A soron következő játékos aztán a kijátszott akció lapjait az alábbi módon használja fel. A mozgással olyan szomszédos mezőre mehetünk át, hegymászónkkal, ami kötéllel kapcsolódik a jelenlegi helyzetünkhöz. A mozgás költsége a terepből adódó érték, plusz az időjárás jelentette nehézség. A mozgást addig folytathatjuk, amíg van elég mozgáspontunk.A mozgás után a kijátszott akklimatizáció kártyákkal tetszőleges hegymászónk vonatkozó értékét javíthatjuk. Ezek után viszont hat a táborhelyre jellemző érték, és az időjárás. Remélhetőleg ezek után sem csökken se Rece se Dagi értéke nullára.
|
Rece és Dagi sátra |
Annyi mozgáspontért, amennyiért az adott mezőre tudnánk lépni, lehetőségünk van sátrat verni a mezőn. Mindegyik hegymászó csak a neki megfelelő típusú sátrat tudja felverni, ám bármelyik vele azonos színűben megszállhat. Ha egy hegymászó sátorban pihen, a terep akklimatizációs módosítója eggyel jobbnak számít.
Fontos megjegyezni, hogy az egyes mezőkön tartózkodó túrázók száma a játékosok számának függvényében korlátozva van, így nem elég a saját kis csúcstámadási terveinket szövögetni, arra is figyelmet kell fordítanunk, hogy van-e a pályán elegendő hely.
|
Tábla |
A játék komolyan kedvez a lapszámolóknak, hiszen akcióink egy zárt pakliból kerülnek ki, ahonnan végül mindent elhasználnunk. Ha tudjuk, milyen lapok várnak még ránk, az komolyan megkönnyíti dolgunkat. Nem árt persze egy kis szerencse is, hogy a jó lapjainkat akkor húzzuk fel, ami valóban szükség van rájuk. A játék családi verziója könnyedebb kihívást, és halálmentes játékmenetet kínál.
Kivitelezés
Nagyon jól sikerült a játék kivitelezése. A tábla élénk színű, realista ábrázolásmódú, kontrasztos, pont ahogy a tematikához illik. Az időjárás kártyák egy műszer számlapját idézik, a színkódok egyértelműek. Tetszetős a két hegymászó, illetve sátraik megkülönböztetése. A karton tokenek minősége megfelelő. A kártyák méretével végre nem spóroltak, így teljes méretűeket vehetünk kezünkbe, laponként eltérő előlapi grafikával.
|
Akcikártyák |
Értékelés
Nyelvfüggőség: Nyelvfüggetlen
Játékosok száma 2-5
Kivitelezés 9/10
Szerencsefüggetlenség 8/10
Bonyolultság 6/10
Stratégiai tér 6/10
Játékidő 90 perc
Szubjektív élmény 6/10
Összhatás 7,05
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése