2012. május 2., szerda

Neuland (2004)

Amikor a Neulandot megismertem, több, sokat látott gémer véleményét is meghallgattam, és. érdekes módon egybehangzott a véleményük. A játék méltatlanul alulértékelt. Többük különféle leárazásokon bagóért jutott hozzá a dobozhoz, amit később sem bántak meg. Számomra ebből két fontos tanulság szűrődött le, egyrészt, hogy ár-érték arányban a játék az egyik legjobb választás lehet, a másik viszont az, hogy feltehetően elég nehéz hozzájutni.
A Neulandon felfedezhetőek a worker placement játékok jegyei, és idő alapú sorrendet használ a fix körök helyett. Mint az előbbi kategória legtöbb szereplője ez is kompetitív jellegű. A játék során különféle épületeket kell felépítenünk és használnunk, hogy győzelemhez szükséges pontokat összeszedjük. Ahhoz, hogy ezt végre tudjuk hajtani mindenféle alapanyagokra kell szert tennünk, majd ezekből folyamatosan egyre összetettebb kellékeket legyártanunk. A játék talán azért nem tudott sikeres lenni, mert bár a mechanizmusai nagyon szépen a technikai megvalósítása nem túl szép. Roppant komoly figyelmet igényel az, hogy mindent számon tartsunk a játékban, és néha így is el fog siklani a tekintetünk pár apróság fölött.




Épületek
Szabályok
A játék táblája egy 19 hatszögből tetszőlegesen összeállítható pálya (pont mint a Catan telepesei alapkiadása). A hatszög alapú táblaelemek három fajta tereptípusúak lehetnek. Mező, erdő illetve hegy. Feladatunk speciális, ún. presztízs épületek felépítése, ami nem túl nehéz, majd működtetése, ami viszont komoly kihívás. Egy épület 2-5 pontot termel működtetéskor és csak egy valaki működtetheti. Amint valaki eléri a 12 pontot ezekből az épületekből, megnyerte a játékot. Ahhoz hogy a presztízs épületek előfeltételeit megtermeljük további épületekre lesz szükségünk. Minden épület valamilyen előfeltételből valamilyen végterméket állít elő. Van persze olyan épület, ahol a termelésnek nincs előfeltétele, például az alapból mindenkinek rendelkezésére álló kaja termelő épület, illetve a presztízs épületek végterméke maga a győzelmi pont. Az épületeket egy-egy rombusz lapka jelzi, amiből pont három fed le egy hatszög lapkát, így egy terepmezőre három épület építhető. Az, hogy az adott mezőn belül hogy áll egy épület nem bír jelentőséggel, az viszont, hogy melyik terepre építkezünk igen. Az épületek felépítéséhez mindig csupán egy fa vagy egy kő szükséges, viszont a presztízs épületek kategóriákba vannak rendezve, és mindegyik csak akkor építhető fel, ha az összes előzménye felépítésre került már.
Tábla a végjátékban

Presztízs épületek
Az termékek kezelése kicsit trükkös. Nem kapjuk meg ugyanis azokat, hanem úgy jelezzük meglétét, hogy egy emberünket ráállítjuk arra a mezőre, ahol az adott terméket megtermeltük. Ha felhasználjuk a terméket egy következő termelésére, akkor az emberünket levesszük róla. A kör végén minden fekvő emberünket levesszük, ezeket a termékeket még az előző körben termeltük, és mostanra megromlottak, az állókat pedig lefektetjük jelezve, hogy a készletünk romlásnak indult, ajánlatos lesz azt a következő körben felhasználnunk. Azt, hogy a körünkben mennyit cselekedhetünk az idő szabja meg. Azt, hogy hogy állunk időben egy a pálya szélén álló bábunkkal jelölhetjük. Egy kör itt 10 időegységet jelez. A körünkben pedig az alábbi módon kell fizetünk idővel, azaz előrébb lépnünk. Minden termelés, ide értve a presztízs épületek üzemeltetését is egy időegységbe kerül. Ha nyersanyagot kell szállítanunk egy építéshez vagy működtetéshez, akkor az a legnagyobb távolságnál amit meg kell tennünk eggyel kevesebb időegységet emészt fel. A távolság itt az útközben érintett hatszögű mezők számát jelenti. Az épületek felépítése nem kerül időbe. Van egy nagy figura is a pálya szélén. Amikor valaki befejezte a körét, akkor ez a figura felzárkózik a körön előtte álló játékos bábujához, és ez a játékos következik. A játékos maximum 9 időegységet használhat fel, azaz a nagy figurát nem érheti utol egy kör megtétele után. Nem állhatunk meg az időkörön ott ahol másik bábu már áll. Ha a lépésünk alatt senkit nem előzünk meg az időskálán ismét mi következünk, de ettől még a termékeink ugyanúgy romlani fognak.
Rendelkezésünkre áll még egy ingyen szállítást lehetővé tévő szekér (nem kell az időköltséget kifizetnünk), és a két legalapvetőbb nyersanyagból a fából és a kajából is egy-egy tokenek formájában, amit bármikor felhasználhatunk.

Kivitelezés
Bábuk
Kétségkívül a játék legsarkalatosabb pontja a kivitelezés. Hiszen bár a játék mechanizmusai nagyon jól használhatóak, komoly kombinálásra adnak lehetőséget, ennek ellenére úgy érzem, hogy a megvalósítás nem segíti eléggé az átláthatóságot. Nehéz észrevenni, hogy mit hol lehet termelni. Könnyű elfelejteni, hogy a bányákban után kell tölteni a nyersanyagokat, ha elfogynak. Könnyű összekeverni a hasonló termékeket (például a vasat meg a vasércet), és nehéz átlátni a hatszögletű területek határait amikor azok már telítve vannak. Ez a rengeteg zavaró apróság az amiért én végül a kivitelezést lepontoztam, bár meg kell jegyezni, hogy a Catanhoz viszonyítva komoly előrelépés, hogy van kerete a táblának, így az elemek nem tudnak szétcsúszni. A bábuk és jelzők fából vannak, illetve minden játékosnak van egy saját táblázata a presztízs épületekről. Összességében tehát a küllem rendben van, de a használhatóság bőven hagy kívánnivalót maga után.

Értékelés
Nyelvfüggőség Nyelvfüggetlen
Játékosok száma 2-4
Kivitelezés 4/10
Szerencsefüggetlenség 10/10
Bonyolultság
9/10
Stratégiai tér 8/10
Játékidő 120 perc
Szubjektív élmény 7/10
Összhatás 7,55

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése