2012. május 21., hétfő

Leonardo da Vinci (2006)

A reneszánsz ember, a XV-XVI. század talán legjelentősebb figurája igazi polihisztor volt. Festő, tudós, matematikus, hadmérnök, feltaláló, anatómus, szobrász, építész, zeneszerző, költő és író. Nekünk ebben a játékban ennél lényegesen egyszerűbb lesz a dolgunk, hiszen csupán néhány hasznos szerkezetet kell feltalálnunk. Ehhez a legfontosabb eszközünk a licitálás lesz. Fontos döntéseket kell meghoznunk, hogy mennyi erőforrást fordítunk fejlődésre, és mennyit a komponensek összeszedésére, a találmányok elkészítésére. Végül annak a játékosnak a neve fog fennmaradni a legtöbb nemzedéken át, aki a legjobban osztja be lehetőségeit. A játék kompetitív jellegű, és fixen 9 kör után ér véget. A találmányok elkészítésénél arra sem árt ügyelni, hogy a legváltozatosabban állítsuk össze azokat.

Tábla
Szabályok
A játék során mindig öt találmány látható a táblán. Ezeket lehet kifejleszteni. A találmányt elsőként összeállító megkapja a találmányt, és egy nagyobb pénzösszeget, a további feltalálók kisebb pénzösszegben részesülnek. A pénz – ami ebben a játékban florin, azaz Firenze aranypénze – aztán nem csak azért lesz hasznos, mert minden komponenshez és fejlesztéshez is szükségünk lehet rá, hanem azért is, mert a végelszámolásban ezek jelentik a pontot, akinek a legnagyobb vagyont sikerült elmés szerkezeteivel összeszedni, az nyeri a játékot.


Az indulás előtt mindenki magához veheti alapkészletét, ami egy mesterből és három segédből áll, amihez kapunk egy kisebb laboratóriumot, továbbá három aranyat. A fentieken túl a játékosok számától függően legfeljebb hármat választhatunk a következő négy előnyből.
  • 5 florin
  • 1 segéd
  • 4 komponens
  • 1 laboratórium fejlesztés és egy komponens

Találmányok, jobb fent típus, középen a munkaigény, alatta komponensek, alul jutalom
A játékban minden kör négy fázisból áll. Az első fázisban a találmányokat kell elindítanunk. Csak olyan találmányt választhatunk, ami éppen kint van a táblán. A szükséges nyersanyagokat fedetten berakjuk az egyik üres laboratóriumunk alá.
Laboratórium
Második fázisban a munkaerő elosztás történik. Mesterünket illetve segédeinket munkára fogjuk. A táblán elhelyezett egységek licitálásnak minősülnek majd, a laboratóriumban elhelyezettek pedig dolgozni fognak a már megkezdett találmányunkon.
Harmadik fázisban a kiértékelés történik meg, ahol az egyes licitek eredménye kiderül, majd az utolsó fázisban az elkészült találmányokért járó jutalmat vehetik át a reményteli feltalálók.

Az utolsó két körben már nem tudunk licitálni, embereink csak a laboratóriumokban dolgozhatnak.

Licitálni az alábbi tételekre tudunk.
  • mindegyik komponens külön, tehát szerszám, üvegcse, deszka, tégla, kötél
  • laboratórium fejlesztés
  • segéd felvétele
  • extra lehetőségek (ez egy licittétel)
Segédek
A licitálás módja: körben haladunk mindenkinek kötelező emberei közül egyet vagy többet felhelyeznie. Lehet egy ízben laboratóriumra is tenni, ezek az emberek majd dolgozni fognak. A segédeket egy licitpozícióra csak egyszer helyezhetjük el minden körben, a mester viszont tehetjük olyan helyre is, ahol már van egy vagy több segédünk. Ha mindenki elhelyezte az összes emberét jöhet az egyes licittételeken a sorrend meghatározása. Természetesen az véges előrébb akinek több embere van itt, de a mester itt is, akárcsak a munkánál két segéddel egyenértékű. Ha két embernek azonos mennyiségű így az embere, akkor az véges előrébb, aki hamarabb licitált.
Komponensek
Az extra lehetőségek kivételével a licitek feldolgozása azonos módon történik. Az első helyezett ingyen megkapja azt amire licitált. A második helyezettől kezdve döntést kell hozni, hogy meg akarja-e vásárolni az adott versenyző az adott tételt. A második vásárló 2 a harmadik 3 a negyedik 4 florinért tudja megvenni a tételt. További vásárlásokra nincs lehetőség. Ha elfogynak a játékosok, akik vásárolhatnának akkor ismét az első helyezett vásárolhat, mindaddig körbe járva a sorrenden amíg mindenki nem passzolt, vagy a négy lehetőség el nem fogyott.
Az extra tételeknél az első helyezett kioszthatja a kezdőjátékosnak járó da Vinci jelzőt, illetve a licitáló játékosok a licitálás során kialakult sorrendben választhatnak egyet az alábbi lehetőségekből:
  • egy segédet felrakhat egy másik licithez, ami a licitálás eredményét ott megváltoztathatja
  • egy florinért vehet egy tetszőlege komponenst
  • elviheti az aranykasszát (ebbe minden körben 1 florin kerül)
  • megnézheti a következő négy találmányt a pakli tetején, és tetszőleges sorrendben helyezheti vissza
Robotok
A laboratórium fejlesztésére több lehetőségünk adódik. Kezdetben a kisebb laboratóriumot birtokoljuk. Amikor egy fejlesztést elnyerünk vagy megveszünk, akkor lehetőségünk van megfordítani a már meglévő laboratóriumot, hogy több emberünk dolgozhasson benne, illetve, hogy robotokat is munkába állíthassunk. Dönthetünk úgy is, hogy elvesszük a nagyobbik laboratóriumot (maximum két laboratóriumunk lehet), vagy elhelyezhetünk egyik laboratóriumunkban egy robotot. A robot az elhelyezését követő minden körben dolgozik majd nekünk.

Florin
Ha minden licitet kiértékeltünk a laboratóriumon elhelyezett munkásaink nekiállnak dolgozni. A robotok és segédek egy, a mester két egység munkát végez. Minden találmánynak van egy munkaigénye. Ezt a vele azonos típusú találmányok darabonként kettővel csökkentik. Ha sikerült kielégíteni egy találmány munkaigényét, akkor a találmány elkészült. Megkapjuk a tábláról a kártyáját, és a táblán az üres helyet új találmánnyal töltjük fel.A játék végén ha sikerült több típusú találmányt kifejlesztenünk, akkor extra pénzt kapunk érte. Három típusért 8, négy típusért 12, öt típusért 20 florin üti a markunkat, amivel ha nekünk lett a legnagyobb vagyonunk, már ünnepelhetjük is győzelmünket.

Mester, segéd és munkajelző
Kivitelezés
A komponenseket és a aranyakat kis méretű kártyalapok szimbolizálják. A laboratórium a robotok és a mindenkinek rendelkezésre álló, a találmányok típusát és komponensigényét tartalmazó információs kellék karton lapkákból lett kialakítva. A laboratóriumban elvégzett munka mennyiségét jelölő korong, a segédek és a mester pedig fa figurák formájában állnak rendelkezésre. Az utóbbi két figura bár más játékokból is ismerős lehet, alapvetően igényes kivitelezésű. A táblával szemben viszont akad kifogás, a licittételek, és a licitálási területek összerendelése a komponensek esetében nem teljesen egyértelmű, ezt ügyesebben is meg lehetett volna oldani.

Értékelés
Nyelvfüggőség Nyelvfüggetlen
Játékosok száma 2-5
Kivitelezés 7/10
Szerencsefüggetlenség 9/10
Bonyolultság 7/10
Stratégiai tér 9/10
Játékidő 120 perc
Szubjektív élmény 8/10
Összhatás 8,05

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése