Szabályok
![]() |
A tábla |
A játék alapját a fejlődés képezi. Van egy kis fejlődést jelző lapkája minden játékosnak, amin azt jelezhetjük az egyes akcióink milyen fejlettek. Mindenből a legerősebb fedetlen jelző számít. Ha fejlesztünk egy szintet, nem csak, hogy felszabadul egy mező a fejlesztési táblázatban, de a leszedett egységet is megkapjuk aktívként.
Kétféle egységgel rendelkezünk, a kocka és a korong. Utóbbiból jóval kevesebb van, ám valamivel erősebb is. Bizonyos célokra csak négyzetet vagy korongot használhatunk, de sok helyen szabadon választhatunk a kettőből.
Az alábbi öt akcióból választhatunk induláskor kettőt, később akár többet is:
Egységek aktiválása
A passzív készletünkből aktiválhatunk egységeket. Az aktiválás fejlettségi szintjétől függő mennyiséget.
Egység lerakása
Az aktív készletünkből egy egység lehelyezése egy üres útmezőre. Minden útmezőre tetszőleges típusú egységet rakhatunk.
Egység kitúrása
Egy ellenséges egységet kitúrhatunk egy útmezőről. Ehhez fel kell áldoznunk kocka esetén egy, korong esetén két aktív egységet (passziválódnak), illetve felhelyezzük a választott aktív egységünket az ellenfél egysége helyére. Ám ellenfelünk sem jár rosszul, ő kitúrt kocka esetén egy, korong esetén kettő egységet helyezhet fel az adott úttal szomszédos utakra.
Áthelyezés
Áthelyezhetjük a táblán lévő egységeinket, az áthelyezés fejlettségétől függő mennyiségben. Csak üres útmezőre rakhatjuk egységeinket.
Út befejezése
![]() |
Utak és városok |
Fejlesztések
Öt szempontból fejleszthetjük karakterünket.
Akciók
Ez a fejlesztés határozza meg, hogy hány akciónk lehet egy körben. Kettővel indulunk, és ötig juthatunk el. Nem minden fejlesztési szinten kapunk új akciót.
Aktivizálás
Egy akcióval aktivizálható egységek száma. Háromról indulunk, következő szinten öt, majd hét egységet aktivizálunk, maximális szintre fejlesztve az összes egységünket egyetlen akcióval aktívvá tehetjük.
Áthelyezés
Ez határozza megy, hogy egy akcióval hány egységet helyezhetünk át a táblán. Kettőről indulva egyesével ötig fejleszthető.
Rang
Ez határozza meg, hogy milyen mezőkre tudunk a városokban beköltözni. Alapból csak a fehérre, fejelsztve a narancsra, rózsaszínre majd feketére is.
Kulcs
Ez a fejlesztés a játék végén kapott pontjainkat szaporítja, részletesebben a pontozásnál. Minimuma 1, maximuma 5 pont.
Tokenek
Egyes utak mellett a játék során tokenek is lehetnek. Aki az adott utat befejezi, megkapja az ott található tokent, majd felhelyezhet egy véletlenszerűen választott másikat a pályán egy olyan út mellé, amin gy egység sincs. A tokeneket bármikor lehet használni, azonnali előnyt adnak. Vannak tokenek, melyek plusz akciókat biztosítanak. Van olyan ami egy fejlettségi szintünket emeli meg. Van olyan amivel megcserélhetünk két egységet egy városban, illetve olyan amivel a város elé települhetünk be nulladik pozícióba, továbbá egy olyan amivel három ellenséges egységet távolíthatunk el a tábláról.
Speciális utak
A tábla szélén található hat út rejt 1-1 speciális lehetőséget. Ha ezt befejezi a játékos beköltözés helyett választhatja a speciális hatást. A hat útból öt valamelyik fejlesztéshez van rendelve, annak szintjét emelhetjük az úttal, a hatodik pedig pontokat ad. A 7, 8, 9 vagy 11 pontot kiértékeléskor kapjuk meg, és az ide költözéshez kör egységre illetve megfelelő rangra van szükségünk.
Pontozás
![]() |
Piros város |
A játék végén 4 pontot kapunk a kulcson kívül minden maximumra fejlesztett képességért, illetve kapunk néhány pontot attól függően is, hogy mennyi tokent gyűjtöttünk a játék során. Ezen kívül megkapjuk a hatodik speciális városban a pontokat azokról a mezőkről ahova sikerült egységet raknunk. Az előzőeken túl sok pont szerezhető a legnagyobb összefüggő hálózatért, azaz a legtöbb olyan városért, amelyek úttal vannak összekötve, és amibe legalább egy egységgel beköltöztünk. Ezen gráf pontjainak a számát meg kell szoroznunk a kulcs értékével, hogy megkapjuk a pontértéket.
Játék vége
A játék akkor ér véget, ha az alábbi három feltételből egy teljesül: felhelyezzük a táblára az utolsó tokent, valaki eléri a 20 pontot, betelik a tizedik vár – azaz tíz vár minden mezeje elfoglalásra kerül.
Variációk
A játék eltérő táblával rendelkezik 2-3, illetve 4-5 fős játékhoz. A két fős játékhoz további kiegészítő szabályok tartoznak. A kereskedelmi útvonalak, és négy a szabály szerint felhelyezett határőr figura a táblát 16 provinciára tagolja. A provinciák egyikén álló parasztot a soron következő játékos egy vagy két határátlépéssel mozgathatja akár cselekedetei előtt, akár azok után. A felrakás, kirúgás és befejezés tevékenységet csak azon provinciát határoló utakon lehet végrehajtani, ahol a paraszt áll, a mozgatás és aktiválás viszont nem kötött ehhez a területhez.
Kivitelezés
![]() |
Kockák és korongok |
Értékelés
Nyelvfüggőség Nyelvfüggetlen
Játékosok száma 2-5
Kivitelezés 7/10
Szerencsefüggetlenség 9/10
Bonyolultság 8/10
Stratégiai tér 8/10
Játékidő 90 perc
Szubjektív élmény 8/10
Összhatás 8,05
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése