2012. november 26., hétfő

Targi (2012)


Tekintve, hogy a Ravensburger Vegas nevű játékát nem volt még alkalmam kipróbálni, az SdJ, KSdJ jelöltek (és nyertesek) közül az utolsóhoz érkeztünk el. A legfontosabb amit azonnal meg kell jegyeznünk a játék kapcsán, hogy kétszemélyes. Ez bizonyára rögtön megosztja majd a közönséget, hiszen aki teheti, nem szeret kettesben játszani, viszont sokan vannak, akik leggyakrabban párjukkal, vagy egy barátjukkal pont kettesben tudnak játszani. Márpedig hiába játszható a játékok egy jelentős része két résztvevővel is, azért a legtöbb játék 4-5 főre van optimalizálva, így az utóbbi csoport tagjainak egy igazi jó kétszemélyes játék valódi kincs.
A korábban tárgyalt Villagehez hasonlóan ez is alapvetően worker placement jellegű játék, melyet egy kis készlet gyűjtögetés fűszerezve. Megkapóan újszerű az akciók kiválasztásának módszere, ugyanakkor a játék eléggé egyszerű ahhoz, hogy az újrajátszhatóságát ne érezzem túl magasnak. Ez tehát nem az a játék, amiből heti 3 nap 3-3 partit fogunk játszani, de egy-két hetente elővéve felüdülést jelenthet. Az ellenféllel való interakciók kimerülnek a jobb pozíciók elfoglalásában, így a játékot a konstruktív kategóriába sorolhatjuk be. A törzslapokon található szöveg értése fontos, ám az folyamatosan nyílt, így a játékhoz elegendő, ha az egyik játékos ismeri a szükséges nyelvet.

A játéktér
Szabályok
A pályát 25 kártyalapból állítjuk össze a játékhoz, melyeket egy 5x5-ös mátrixban helyezünk el. Ezek a kártyák három típusra oszthatóak. A sarkokba kerülnek a fosztogatás kártyák, amikor ezt az akciót hajtjuk végre a játék során, kénytelenek leszünk leadni némi erőforrást. A többi lap ami a pálya szélén helyezkedik el az állandó akciólapok. Ezek sorrendje akárcsak a sarkoké adott, amit egy ügyes grafika tesz egyértelművé. A belső 9 lap pedig az áru és törzsi lapokból áll véletlenszerű elosztásban.

Árucikkek
Erőforrások, jelölők
Három gyenge és egy erőforrással gazdálkodhatunk a játék folyamán. A gyengébb erőforrások az áruk, a datolya, a só és a bors. Az erős erőforrás az arany, melynek mind beszerzése nehezebb, mind felhasználása sokoldalúbb. Ezen kívül a játék közben is szerezhetünk pontokat, melyeket ezüst kereszt tokenekkel szimbolizálunk. Minden kör végén az árukból maximum 10, az aranyból legfeljebb 3 lehet nálunk.

Akciók
A játék kétségkívül leginnovatívabb része az akciók kiválasztása. Mindkét játékos három törzstaggal rendelkezik, melyeket váltva helyeznek el a pálya szélén lévő 12 állandó akciólapon. Az egyetlen szabály amire figyelni kell, hogy ellenféllel szemközti lapra nem tehetünk fel bábut. Miután elhelyeztük a törzstagokat, az általuk kijelölt sorok és oszlopok metszéspontjába elhelyezzük a törzsi jelzőinket. Ha ügyesek voltunk 2, ha kevésbé ügyesek, akkor 1 ilyen törzsi jelzőnk lesz felhelyezve. Majd végrehajtjuk a kijelölt akciókat, az általunk választott sorrendben. Az állandó lapok a helyükön maradnak, a középsők viszont egyszer használatosak, ezeket újratöltjük.

A szélen az alábbi akciók helyezkednek el:
  • 1 datolya (2-szer)
  • 1 só (2-szer)
  • Kereskedő: 3 egyforma árut egy aranyra, 2 egyforma árut egy másik árura cserélhetünk.
  • 1 bors (2-szer)
  • Fata Morgana: A törzsi jelzők elhelyezése után egy jelzőnket egy szabadon álló középső lapra mozgathatjuk.
  • Ezüstkovács: 2 azonos áruból vagy 1 aranyból 2 pontot, 4 azonos áruból vagy 2 aranyból 4 pontot készíthetünk.
  • Karaván: Húzunk egy tetszőleges árulapot és megtartjuk ami rá van írva.
  • Törzsi expanzió: Húzunk egy tetszőleges törzsi kártyát, és eldöntjük, hogy a kifizetjük és kijátsszuk, kezünkbe vesszük vagy eldobjuk.
  • Nemes: A kézben lévő lapokat kijátszhatjuk, amennyiben költségüket kifizetjük.
Áru és törzsi lapok.
A középső 9 kártyából az áru lapokon 1-2 áru, 1 arany vagy 1 győzelmi pont lehet. Ha az egyikre törzsi jelzőt helyezünk, akkor megkapjuk a rajta lévő jelzőket. A törzsi lapok gyakorlatilag épületként funkcionálnak melyből a falunkat építhetjük fel, ha kifizetjük az árát. Amennyiben egy törzsi lapot nem tudunk, vagy nem akarunk kifizetni, akkor vagy a kezünkbe vesszük (de maximum három törzsi lap lehet így a kezünkben), vagy eldobjuk. Majdnem minden törzsi lap valamilyen előnyt biztosít nekünk vagy kijátszáskor, vagy a játék további folyamán, illetve gyakran a végső pontszámításnál.


A falu
A falu, pontozás
A játékosok falvai 12 törzsi lapot tartalmazhatnak,Ezeket három sorban elhelyezve tehetjük le, minden sorban maximum négy lap kerülhet. Pontjaink zöme innen fog származni. Egyrészt minden kijátszott lap 1-3 pontot jelent, amihez soronként további 4 extra pontot szerezhetünk, ha az adott sorban négy egyforma típusú kártyát játszottunk ki, például négy oázist. Ha egy sorban 4 különböző típusú kártyát helyeztünk le, az 2 extra pontot ér. Ehhez a menet közben megszerzett ezüst keresztek adódnak még hozzá.

Aranyak
A rabló és a játék vége
A körök múlását a rablóval jelezzük, aki az első keretkártyán kezdi a kört, és minden körben egyet lép előre a kereten. Arra a mezőre ahol a rabló áll abban a körben nem helyezhetünk törzstagot. Amikor a rabló egy fosztogatás mezőre ér, minden játékosnak be kell szolgáltatnia a fosztogatás kártyán jelölt erőforrásokat, majd a rabló rögtön tovább mozog a következő lapra.
A játéknak akkor van vége, ha a rabló körbeér a negyedik fosztogatáslapra (lezajlik 12 kör), vagy akkor, ha egy játékosnak sikerült felépíteni a teljes falvát (12 lapot).

Törzstagok, törzsi jelölők és a rabló
Kivitelezés
A kivitelezés legnagyobb előnye és hibája egyben a tábla hiánya. A keretlapok elhelyezkedhetnének egy táblán, ahol a középső akciókat ugyanúgy kártyákkal töltjük. Ennek nagy hátránya, hogy a tábla nagyobb helyet igényel, és a játék egyébként meglehetősen kicsi doboza meghízott volna. Választhattak volna a készítők olyan megoldást is, hogy a keret lapokat lapkákkal valósítják meg, így a méret nem nőtt volna jelentősén, ám a minőségi érzet nőne. Az, hogy kártyalapokkal oldották meg a keretet a legkevésbé tűnik tetszetősnek, ugyanakkor a játék helyigényét a lehető legalacsonyabban tartja, ami egy utazás során fontos lehet. Remek ötlet továbbá, hogy a keretlapok két oldalán választhatunk egy ikonokkal, illetve egy magyarázó szöveggel ellátott verzió közül.
A törzsi tagok és a rabló korrekt emberforma fafigurákkal vannak reprezentálva, a törzsi jelzők viszont már csak egyszerű fahengerek. Az erőforrások közül az árukat négyzet az aranyat kör alakú lapkákkal tarthatjuk számon a pontokat jelző ezüst keresztek viszont igazán szépen kidolgozott, egyedi alakúak.

Ezüst kereszt (pont)
Értékelés
Nyelvfüggőség: Mérsékelten nyelvfüggő
Játékosok száma 2
Kivitelezés 7/10
Szerencsefüggetlenség 8/10
Bonyolultság 6/10
Stratégiai tér 6/10
Játékidő 45 perc
Szubjektív élmény 7/10
Összhatás 7,1

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése