2012. június 13., szerda

Strasbourg (2011)

A tavalyi év volt az első, amikor kiosztották a német év gémerjátéka díjat (Kennerspiel des Jahres). Ugyanaz a zsűri ítéli ezt oda, mint az év játéka díjat, ám itt elvileg a gémerek szempontjait veszik figyelembe erősebben, úgy mint hosszabb játékidő, komplexebb de teljesen világos és könnyen érthető szabályok. Az ilyen játékok jellemzően nem győzelmi feltétellel, hanem egy végső pontozással érnek véget. Viszont a legfontosabb egyesítő elv, hogy a győztes stratégia nem nyilvánvaló első nekifutásra, több próbálkozás kell, hogy a játékosok ráérezzenek.
Én a magam részéről a tavalyi díj sorsával nem vagyok maradéktalanul elégedett, mivel úgy vélem ez a Strasbourg egy jóval erősebb választás lett volna, mint a végső győztes 7Wonders. Amit talán ellenérvként fel lehet hozni az a hosszabb játékmenet – annak ellenére, hogy a zsűri szerint ez elvárás az ilyen játékokkal szemben –, viszont előbbi licitálós jellege miatt sokkal aktívabb interakció jellemzi, mint a cím első nyertesét. Pont a licitálós alapjelleg miatt természetesen a kompetitív játékok közé kell sorolnunk. Bár ez is remekül meg van valósítva, a játék igazi erősségét mégis az elsősorban területszerzéshez kapcsolódó feladatok kiválasztása adja, mely rögtön a játék elején eldöntheti sorsunkat, ha túl bátortalanok vagy túl mohók vagyunk.

Termékek és privilégium
Bármennyire ismerősen cseng e város neve napjainkban, akár mint az Európai Parlament hivatalos székhelye, akár mint az Emberi Jogok Európai Bíróságának helyt adó város, itt nem kell a modern kori politikával bajlódnunk. Annál inkább kell a 15. századi város vezetésért folyó harccal, melyben minden játékos egy-egy családot képvisel, melynek célja minél nagyobb befolyás megszerzése a városban. Ezen cél eléréséhez a játékosok megpróbálnak a város meghatározó jelentőségű szervezeteiben a céhekben hatalomra jutni, hogy a céh aztán az ő emberüket delegálja a városi tanácsba.


Licitkörök és fázisok
Szabályok
A játék 5 nagy körből áll, és minden körön belül 9 fázis van, amiből az első hét licitálási az utolsó kettő pedig építkezési. Először tehát ismerkedjünk meg a licitálás menetével. Minden játékos egy 24 lapból álló licitpaklival rendelkezik melyben 1-6 értékű licitlapok vannak. A 24 lapos paklit belátásunk szerint kell 5 körre felosztanunk. Minden kör kezdetén elkezdünk húzni belőle lapokat, és addig húzunk, amíg elégségesnek nem érezzük az adott körre a rendelkezésre álló liciterőt. Ezután a licitlapokat csoportokra kell osztanunk. A csoportokat majd csak egyben használhatjuk fel licitálásra. Minden licitfázisban egy körös licit van, a kezdőjátékostól, aki az előző licitkör nyertese sorban mindenki dönt, hogy felfed egy licitcsoportot, vagy passzol. Egálnál a hamarabb licitáló nyer.

Licitcsoportok
Licit
A licitfázisok három típusra oszthatóak. Minden körben az első a királyi posztért folytatott licit. Az első két helyezett kerül díjazásra. A nyertes a királyi a második a püspöki posztot foglalhatja el a városi tanácsban.
A király előjoga az utolsó fázisban felhelyezni az adott körhöz tartozó épületet, a püspök pedig a 8. fázisban egy kápolnát helyezhet el a városban. Az ezt követő körök két csoportra oszthatóak.
Városi tanács
A városban öt céh működik, a második, negyedik és hatodik fázisban arra licitálhatunk, hogy ezekben a céhekben befolyást szerezzünk. A díjazottak száma függ a játékosoktól, de a maximális öt résztvevő esetén az első három juthat hozzá valamihez. A licit nyertese elhelyezheti egy családtagját a városi tanács adott céhhez tartozó posztján (akié korábban volt a poszt az visszakapja családtagját), kap egy terméket amit az adott céh termel, és felhelyezhet egy családtagot az adott céh területére, egy mezőt elfoglalva vele, ha kifizeti ennek árát (ez az adott területen van feltüntetve). A második helyezett ugyanezt kapja, kivéve a városi tanácsi pozíciót. A harmadik helyezett pedig választhat, hogy családtagot helyez fel, vagy terméket kér.
A harmadik, ötödik és hetedik fázisokban kereskedésért licitálunk. Itt csupán a nyertes jut lehetőséghez, ám ő a termékei közül bármennyit pénzzé tehet.Minden körben az utolsó kereskedés fázis nyertese elfoglalhatja a tanácsban a kereskedőknek járó posztot is egy családtagjával.

A város (családtagokkal, épületekkel és kápolnákkal)
Az utolsó előtti fázisban tehát a püspök helyezhet el egy kápolnát. Ez a város mezői közé kerül, úgy, hogy a vele sarkosan szomszédos mezőkön álló családtagok eggyel több pontot fognak érni. Ha egy bábu több kápolnával is szomszédos, mindegyikért megkapja az extra pontot.
Az utolsó fázis a királyé, aki az adott körhöz tartozó épületet helyezheti fel a városba egy épület helyre. Az épületek pontértéke kettőtől hatig változhat, amit a vele oldalszomszédos mezőkön álló családtagok fognak megkapni.

Célok
Minden kör végén a városi tanács minden tagja egy pontot hoz gazdájának, és a legtöbb tanácstagot adó játékos egy privilégiumot kap. A privilégium licitáláskor passzolásra használható fel, ám ez után a passz után még egyszer lehet licitálni, miután a rendes licitkör lezárult.

Célok
Ahogy már korábban írtam a játék legkomolyabb stratégiai döntést igénylő pontja a feladatok kiválasztása. A feladatok jellemzően a családtagok városban való elhelyezésével szemben támasztanak valamilyen követelményt. Mintát, meghatározott pozíciók megszerzését, meghatározott épületek köré lehelyezett családtagokat kívánnak meg. Ezekből a célokból minden játékos ötöt húz a játék elején, amiből tetszőleges számút eldobhat. Amiket viszont megtart, azokat nem árt teljesíteni is.

Pontozó lapok
Pontozás
A városban elhelyezett minden családtag egy pontot ér. További egy pontot jelent minden a családtaggal szomszédos kápolna. A családtagokkal oldalszomszédos épületek annyi pontot érnek amennyi fel van tüntetve rajtuk. Minden teljesített cél annyi pontot hoz, amennyi a célkártyán fel van tüntetve. A nem teljesített küldetésekért azonban le kell vonni 3 pontot. Minden fel nem használt privilégium token további 1 pontot jelent.

Családtagok
Kivitelezés
Legelőször is a kiváló színergonómiát kell dicsérnem. A technikai elemek lila és bézs színekből építkeznek, amelyek megfelelően kontrasztosak, jól láthatóak, ám mégsem zavaróan rikítóak. A licitköröket, a privilégiumokat, a termékeket és az épületeket egyaránt kartonlapkákkal oldották meg, melyek minőségével szemben nem lehet okunk panaszra. A családtagjainkat fa figurákkal jelezhetjük, a licitlapok pedig a családunk színeiben pompáznak és funkciójukhoz illően egyszerűbb grafikával rendelkeznek.

Értékelés
Nyelvfüggőség: Nyelvfüggetlen
Játékosok száma 3-5
Kivitelezés 8/10
Szerencsefüggetlenség 9/10
Bonyolultság 7/10
Stratégiai tér 8/10
Játékidő 120 perc
Szubjektív élmény 8/10
Összhatás 8

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése