2012. március 29., csütörtök

Medici vs. Strozzi (2006)

Kezdjük egy kis történelemórával. A Medici név hallatán mindenkinek a mecénás szó ugrik be azonnal, meg az is nyilván megvan, hogy Olaszországban járunk, de kik voltak Mediciék, és főleg mi volt a gondjuk Strozziékkal?
Mindkét család Firenzei volt, és egyaránt fontos szerepet játszottak a város életében. A de'Medici család a 14. századtól harcolt a nemesség ellen az úgy nevezett néppárt élén Firenzében, és tagjait számos alkalommal választották gonfalionere-nek, azaz a város első méltóságának. Hatalmukat és vagyonunkat sikeres vállalkozásaiknak, elsősorban a gyapjúkereskedelemnek köszönhették. A család végül a 18. században halt ki. A Strozzi család ezzel szemben klasszikus nemesi család volt. A szembenállás – mely történetünk szempontjából kiemelten fontos – a 16. században csúcsosodott ki, amikor Filippo Strozzi, aki bár benősült a Medici családba, különösen nagy vehemenciával támadta a Mediciek firenzei hegemóniáját, majd az 1527-es felkelés egyik vezetője lett.

Kikötő
Ebbe a korba invitál minket a játék, ahol a két nem fegyverekkel, hanem a pénz eszközeivel feszül egymás ellen. Két személyes játékról van szó. Bár a barátom, aki volt szíves bemutatni nekem, egy aranyos kis játékként aposztrofálta, le kell szögezni, hogy levezetőként használható játékról szó sincs, vér komoly számolgatásra, és taktikázásra van szükség, ha le akarjuk győzni konkurensünket, ezért gémer játéknak tekinthető. A játék mechanizmusa leginkább licitálós kategóriába sorolható, bár a licit menete unortodox. Mivel a játékban csak közvetve tudunk hatni ellenfelünkre, de minden teljesítményünket csak az ellenfelünkhöz viszonyítva tudjuk értékelni, így a játék egyértelműen kompetitív jellegű.

A legkisebb hajó áruval feltöltve
Szabályok
A szemben álló felek egyaránt 3 hajóval rendelkeznek, melyek 3, 4 illetve 5 árucikk szállítására alkalmasak. A játékosok 300 pontból gazdálkodhatnak a játék során, amely egyben a pont is. A játéktér 3 kikötőt reprezentál, melyekben négy fajta áruval kereskedhetünk, minden árucikk lapon egy szám szerepel. Kikötőnként kettő három, illetve három fajtával. Az a játékos, aki kezd, elkezd árucikkeket húzni a zsákból, egyesével maximum hármat, de akár egy után megállhat. Az így kirakott árukupacra mond egy árat, ellenfele pedig dönthet, hogy megveszi ennyiért, vagy a húzó játékosnak hagyja, akinek ez utóbbi esetben már kötelező ennyiért megvennie. Aki ezt a speciális licitet megnyerte, az egy hajójára felrakhatja az árukat. Ezt a hajót, ha még nem állt kikötőben, hozzá kell rendelnie egy eddig általa el nem foglalt kikötőhöz. Tehát a kör végén minden kikötőben minden játékosnak egy hajója fog állni. A következő húzási és árszabási lehetőség mindig az előző licit győztesét illeti. Amennyiben a nyertes nem tudja az összes megnyert árut felrakni egy hajójára, az árucikkeket el kell dobnia. A kör addig tart, amíg az egyik játékos minden hajóját tele nem rakja, majd következik az értékelés.
Kikötők és hajók a kör végén
A hajón található minden áruért, amennyiben az az adott kikötőben is található, a megfelelő monopólium jelzőt eggyel maga felé mozgathatja a játékos. Ha az árucikken 0-és szám szerepel, akkor kettővel. Amikor mindenki az összes mozgatását megtette, minden olyan monopólium jelzőért, ami hozzá van közelebb, 10 pontot kap minden játékos, ha pedig a jelző elérte valamelyik számmal jelzett mezőt, akkor plusz ennyi pont jár neki. Kikötőnként össze kell hasonlítani a két játékos hajóit. Akinek a hajóján az árucikkek értéke nagyobb, az 20 ponttal gazdagodik.
A játék három körből áll, aminek a végén mindenki megszámolja pénzét (pontjait) és a gazdagabb bezsebeli a vesztes elismerését.

Pénz, avagy pont
Kivitelezés
A játék szokásos minőségű lapkákkal szimbolizálja nem csak az árukat és a pénzt, de a kikötőket és a hajókat is. A monopólium állapotát egyszerű fakockával jelölhetjük. Ami említést érdemel, hogy a kikötők nem egy nagy táblára kerültek fel, hanem különálló elemek. Ezzel a megoldással elérték, hogy a játék doboza elég kicsi, ami egy kétszemélyes játéknál fontos szempont lehet.

Értékelés
Nyelvfüggőség Nyelvfüggetlen
Játékosok száma 2
Kivitelezés 7/10
Szerencsefüggetlenség 8/10
Bonyolultság
7/10
Stratégiai tér 5/10
Játékidő 30 perc
Szubjektív élmény 6/10
Összhatás 6,85 
A játék az 1995-ös Medici spin-offja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése