2012. március 23., péntek

Qwirkle (2006/2011)

A Qwirkle az első olyan játék amiről írok, és díjat kapott. Ráadásul igen rangos kitüntetést, az iparban talán legrangosabb német Év játéka díjat nyerte el a 2011-dik évben. Ugyanis a díj szempontjából – így számunkra is – a németországi megjelenés a mérvadó, ami tavaly volt. Márpedig én úgy érzem a játék nem véletlenül nyerte el a díjat, hiszen tényleg remekbe szabott darab. A szépsége az egyszerűségében rejlik, tehát a komplex stratégiák kedvelőit rögtön le kell hűtsem, ez egy vérbeli családi játék. A szabályait könnyű megtanulni, sőt az alapvető taktikai elemeket is gyorsan elsajátíthatják, nem csak a család kemény vonalas játékrajongói, de apraja-nagyja egyaránt. Ha kategóriabesorolást kell választani hozzá, akkor legjobban a konstruktív jelző illik rá, bár rakásainknál egy idő után arra is figyelni fogunk, hogy ne segítsük ellenfeleinket a hozzájuk tippelt kövek kijátszásához. A játék legjobban talán a dominó és a scrabble egyfajta roppant előnyös keverékeként írható le, ami mindkét játék előnyét egyesíti, miközben azok hátrányait kiküszöböli.

Vagy a szín vagy a forma egyezik egy soron
Szabályok
A játékban köveket kell lepakolnunk keresztrejtvényszerű sorokba és oszlopokba. Az összes játékos egy közös kirakót épít. A kövek (melyek anyaga egyébként fa) mindegyikére egy ábra van festve, ami a játék hat színének, és hat alakzatának egy kombinációja. Könnyen kiszámolható, hogy 36 fajta kombinációjú kövünk van, a 108 kő közé így mindegyikből három került. Minden játékosnak hat köve van egyszerre. A lerakásnál a következő szabályokat kell követnünk. Minden kövünk egy sorba vagy oszlopba kerül amit lerakunk. Legalább egy helyen érintkeznünk kell a már lerakott kövekkel. Minden olyan sorhoz vagy oszlophoz amihez közvetlenül kapcsolódik egy letett kövünk illeszkednünk kell. Akkor illeszkedik egy kő egy sorhoz, vagy oszlophoz, ha minden benne levő kővel vagy megegyező a színe, vagy minden benne lévő kővel megegyező az alakja, de egyikkel sem egyezik mindkettő. Csak az összefüggő kövek számítanak, ha van egy hézag a kövek között, akkor az azutáni kövekhez már nem kell illeszkednünk.
A lerakott köveink helyett a kör végén újakat húzunk egy zsákból.A játéknak akkor van vége, ha valakinek elfogynak a kövei.

Pontozás
A pontokat minden lerakás után kell kiszámolnunk. Minden olyan sor vagy oszlop után pontot kapunk, amihez illeszkedünk. Ha ezen sor illetve oszlop hosszúsága a lerakott kővel 2-5 között van, akkor ennyi pont üti a markunkat. Ha viszont sikerült elérnünk a maximális 6 hosszúságot, akkor ezt megduplázhatjuk és 12 pontot könyvelhetünk el. A játék legkomolyabb hátulütője a könyvelés, hiszen ehhez semmilyen segédeszközt nem biztosítottak, tehát a klasszikus kártyajátékoknál bevett módszert kell választanunk, egy papír és egy ceruza képében.

Kivitelezés
Kövek
Alapvetően a kivitelezés dicsérendő. A kövek lakkozott fából vannak, kellemes fogásúak, jó velük játszani. Tartozik a játékhoz egy textil zsákocska is, amiből húzhatunk. A kövek pontosan beférnek a dobozba. Amit viszont kifogásolni lehet, hogy a kövek fényes felülete nagyon tükröződik, így könnyen össze lehet téveszteni a színeket, színtévesztőknek pedig kifejezetten ellenjavallt a játék.

Értékelés
Nyelvfüggőség Nyelvfüggetlen
Játékosok száma 2-4
Kivitelezés 8/10
Szerencsefüggetlenség 5/10
Bonyolultság
5/10
Stratégiai tér 4/10
Játékidő 45 perc
Szubjektív élmény 8/10
Összhatás 6,4

A játék magyarul is megjelent a Compaya kiadó gondozásában.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése