2012. március 8., csütörtök

Ascension: Chronicle of the Godslayer (2010)

Nem kétséges, az Ascension a legellentmondásosabb játék, mellyel valaha találkoztam. Gyakorlatilag estig sorolhatnám a hibáit. Kivitelezésének minősége hagy kivetnivalót maga után (bár ez inkább a kiegészítőnél derült ki). Sok benne a holtidő, hiszen amíg az egyik játékos cselekszik, a többi vár. Már két játékossal is könnyen befulladhat a taktikánk önhibánkon kívül, ami annál könnyebben előfordul, minél többen ülünk le játszani. A stratégiák tárháza nem túl bőséges. Rettenetesen ki vagyunk téve a szerencsének. Azt hiszem, hogy a fentiekből egyértelműen szembetűnik, ez egy csapnivaló játék. Ugyanakkor mégis imádom. Jelenleg az egyik kedvencem, és akik kipróbálták, többségükben szeretik, vagy – akárcsak jómagam – egyenesen rajonganak érte. Igazából nem tudom megmagyarázni, hogy miért van ez így, ezért csak azt tudom javasolni, próbáljátok ki ti is.

Ez a deck building jellegű kártyajáték fantasy környezetre épül, ahol hősöket fogadhatunk fel, épületeket építhetünk, és természetesen szörnyeket győzhetünk le hőseink segítségével. Minden hősünket, minden épületünket és az összes legyőzendő szörnyet is egy-egy lap reprezentálja. A megvásárolható illetve legyőzhető lapok gyors ütemben cserélődnek, így folyamatosan új, többnyire korábban nem tapasztalt döntési szituációkba kerülünk. Amellett, hogy melyik hőst vásároljuk meg, és melyik szörnyet győzzük le, lapjaink kijátszási sorrendjének rafinált megválasztásával is előnyhöz juthatunk, és persze az sem mellékes, hogy gyenge kezdő hőseinktől hogyan tudunk megválni. A játék során egészen minimális hatást tudunk gyakorolni ellenfeleinkre, így az egyértelműen a konstruktív kategóriába sorolható.

Szabályok
A játék talán legnagyobb előnye, hogy a szabályait roppant könnyű elmagyarázni, 10 perc alatt vígan tanítható bárkinek. Miután a játékot előkészítettük, az asztalon az alábbi lapcsoportokat fogjuk látni. Egy kultista szörny magában. Egy pakli mystic hős képpel felfelé. Egy pakli heavy infantry hős képpel felfelé. 6 darab kártya egyesével képpel felfelé, ezt hívjuk középső sornak, azaz center row-nak, illetve az összes többi kártya, kivéve a kezdőlapokat egy nagy pakliban képpel lefelé, amit center decknek azaz középső paklinak nevezünk. Ebben a pakliban, akárcsak a középső soron, három fajta kártya lehet. Hős, aki a kijátszása körében jelent nekünk előnyt. Építmény, ami minden körben előnyt jelent nekünk kijátszása után, illetve szörny, amit majd le kell gyűrnünk.
Power
Rune
Két fajta erőforrásra tehetünk szert a körünkben. A rúna (rune) és a harci erő (power). A rúnát arra használhatjuk, hogy megvásároljuk a lapokat a középső sorról (vagy mysticet vagy heavy infantryt, amelyek mindig elérhetőek), a harci erőt pedig arra, hogy legyőzzük a szörnyeket a középső soron (esetlegesen a kultistát, ami korlátlan számban és mindig mészárolható). A megvásárolt lapok a dobópaklinkba kerülnek, a szörnyek viszont azonnali előnyt, elsősorban pontokat jelentenek. A megvásárolt lapok nemcsak a paklinkat erősítik, de önmagukban is pontot érnek. Ez alól csak kezdőlapok jelentenek kivételt. Minden körünkben kijátsszuk a lapjainkat a kezünkből, közben, vagy utána lapokat vásárolunk, illetve szörnyeket győzünk le. A legyőzött szörnyek a semmibe (void) kerülnek. Valahányszor egy lap elhagyja a középső sort, újratöltjük helyét a középső pakliból. A vásárlást, illetve harcot addig folytathatjuk, amíg minden erőforrásunk el nem fogy. Ekkor minden kézben maradt lapunkat és kijátszott hőseinket a dobópakliba tesszük, majd húzunk 5 új lapot a paklinkból. Az épületek viszont a kör végén is előttünk maradnak, és amíg egy ellenfél által legyőzött szörny el nem dobatja, minden körben kifejtik hatásukat.
Hős, épület, szörny
A többi szabály innentől a lapokon van feltüntetve. Hőseink, épületeink elsősorban rúnát, illetve harci erőt fognak adni nekünk, de fontos képesség még a banish, amivel egy lapot végleg eldobhatunk a paklinkból a semmibe. Nem összekeverendő a discarddal, ami a dobópakliba történő dobást jelenti, ezeket a lapokat később ha újra felhúzzuk, újra használhatjuk. Szintén fontos képesség még a laphúzás, amivel tovább növelhetjük az adott körben a potenciálunkat.
Honor
A játék a játékosok számától függő győzelmi pont (honor) kiosztása után ér véget, de az adott kör még végigmegy, és persze az ezután szerzett pontokat is mindenki megkapja. Ekkor még a lapjaink pontértékét is össze kell adnunk, hogy kiderüljön ki a nyertes.
A kezdőpaklink 8 tanoncot (apprentice) és 2 milíciát (militia) tartalmaz. Ezek 1 rúnát illetve 1 harci erőt biztosítanak számunkra.

Kivitelezés
Pont tokenek
A doboz és a tábla is gyönyörű. Persze a tábla értékéből levon valamennyit, hogy csupán esztétikai célokat szolgál, a kártyalapok elhelyezését segíti, valós funkciója nincs. A lapok grafikái szépek, és ami kiváltképp a játék előnyére szolgál, hogy teljesen egységes stílusban, egy alkotótól készültek. Ugyanakkor a lapok minősége hagy némi kivetnivalót maga után. A pontok jelölésére fröccsöntött piros és fehér drágaköveket utánzó jelzőket kapunk, ami nyilván a játékosok egy részének tetszeni fog, de azért látszik, hogy műanyaggal állunk szemben. Végezetül nem hagyhatom figyelmen kívül, hogy kapható a játékhoz speciális, a kártyalapokkal megegyező hátlapú kártyavédő fólia, nyilván pontosan a kártyák méretében, és ez sokat emel a minőségérzeten.

Értékelés
Nyelvfüggőség Nyelvfüggő
Játékosok száma 2-4
Kivitelezés 9/10
Szerencsefüggetlenség 5/10
Bonyolultság
6/10
Stratégiai tér 7/10
Játékidő 90 perc (négy játékossal, kevesebb játékossal gyorsabb)
Szubjektív élmény 9/10
Összhatás 7,4

1 megjegyzés:

  1. Tegnap egy igen érdekes partit sikerült játszanom. Igaz ez a Return of the Fallen kiegészítővel zajlott. Mivel a kezdő 6 lapban benne volt Samael (ő az aki lehetővé teszi, hogy a legyőzött szörnyeket a paklinkba keverjük), felvásároltam a harci erőt és a banish-t, majd ezzel szépen lassan az összes apprentice-t eldobtam. Végül pont 8 harci erő volt a paklimban, amit mivel a paklim szépen lesoványodott, és vettem egy Dhartha menedékét is, könnyen fel tudtam húzni. Innentől pedig gyakorlatilag minden körben felhúztam minden lapomat, így dúskáltam a harci erőben. 14-21 harci erőket hoztam össze körönként, a végén még két Deathseekert is kibanishelve. Így aztán a játékot úgy a 8-9, kör táján 7 pontos és 8 lapos paklival, illetve 56 pontnyi tokennel nyertem meg.

    VálaszTörlés