2012. március 11., vasárnap

BRÉKING – Thunderstone Advance: Towers of Ruin (2012)

Bár mókásan hat egy efféle társasjátékos blogban a BRÉKING kitétel használata, de talán ebben az esetben jogos, ugyanis a Compaya játékboltnak és a AEG Stronghold kiadónak köszönhetően március 9-én pénteken, 3 nappal a hivatalos megjelenés előtt volt alkalmam kipróbálni a játékot, és ha el nem tötymörgöm a bejegyzés megszerkesztését, akkor ezt ti vasárnap olvashatjátok, ami még mindig egy nappal előzi meg a hivatalos kibocsájtást.


Talán némiképp szerencsétlen, hogy pont az Ascension után kerül ki a blogra a leírása, hiszen  a két játék között erős hasonlóságok figyelhetőek meg. Mind a kettő deck building jellegű játék és mind a kettő fantasy környezetre épít. Bár ez utóbbiban a Thunderstone talán erősebb, itt a fantasy környezet sztereotípiáiból több köszön vissza. Találkozhatunk hősökkel, varázslatokkal, fegyverekkel, de ami talán a legfontosabb, van dungeon, azaz olyan zárt kalandhelyszín ahová aláereszkedve szörnyekkel mérhetjük össze hőseink erejét. A játékban fellelhető a hagyományos fantasy másik fontos tartozéka a tapasztalati pont is, melynek segítségével a hőseink magasabb szintre léphetnek.Természetesen, ahogy a deck building játékok zöme, ez is inkább konstruktív, vagy ahogy ezen játékforma kritikusai előszeretettel aposztrofálják, pasziánsz jellegű. A játék engem meggyőzött arról, hogy ha egyelőre nem is tartom számon a legjobbak között, szíves örömest ülnék le lejátszani vele néhány újabb meccset. Bár nem tartozik a legbonyolultabbak közé, azért van annyira összetett, hogy kiérdemelje tőlem a gémer játék jelzőt.

Mielőtt elmerülnénk a szabályokban, fontosnak tartom jelezni, hogy ez nem egy új játék, ugyanakkor nem is egy kiegészítő. Az alapjáték 2009-ben jelent meg, aminek a mostani – ahogy azt neve is mutatja – a továbbfejlesztett változata. Picit hangoltak a szabályokon, picit módosultak a vásárolható lapok, de az alapkoncepció érintetlen maradt. Bár az eredetivel – egyelőre – nem volt még alkalmam játszani, aki abba még nem ruházott be, annak mindenképpen ez a doboz javasolható kezdésnek, hiszen egyrészt itt igyekeztek korrigálni az első kiadás gyerekbetegségeit, másrészt a kiegészítők feltehetőleg ezután ehhez jelennek majd meg. Aki játszott az eredetivel az kommentben írhatna néhány szót a különbségekről, mert nekem ahhoz nem volt (egyelőre) szerencsém.

Tábla, fent dungeon, lent falu
Szabályok
A Thunderstone Advance egy teljesen szokványos pakliépítő játék, melynek pakliépítő mechanizmusában az egyetlen egyedinek nevezhető pont, hogy nem 5 hanem 6 lapos a kezünk. Minden körben 4 akcióból választhatunk.

Bemegyünk a faluba
Ez a hagyományos lapvásárlás. Megmutatjuk a kezünket és az abban levő pénzösszegnek megfelelően választhatunk a faluból egy lapot. (Lesznek nulla sőt akár negatív értékű lapjaink is.)
A megvásárolható lapok – melyek egy szélesebb arzenálból kerülnek minden játék előtt véletlenszerűen kiválasztásra – lehetnek hősök, akiket majd a dungeon-ben a szörnyek ellen felvonultatunk, fegyverek, amiket hőseink kezébe adhatunk, tovább erősítve őket ezzel, egyéb tárgyak melyek használatuk során taktikai előnyhöz juttatnak bennünket, varázslatok, amelyek a harcban segítik csapatainkat, illetve falusiak, akikkel szintén taktikai előnyhöz juthatunk.
Vannak olyan hatások, amiket szintén a faluba látogatásunkkor használhatunk. Egyrészt itt léphetnek szintet hőseink. Ehhez a megadott mennyiségű tapasztalati pontot (TP) kell kifizetnünk, a kezünkbe lévő hőst leadni, és elvenni az eggyel magasabb szintűt a készletből. Már persze ha van ilyen. Kezdő kezünkben található nulladik szintű hőseink első szintlépésükkor választanak maguknak kasztot, és ezek után már csak a kaszton belül fejlődhetnek tovább.
Megjegyzés: a magasabb szintű hősöket meg is vásárolhatjuk, amennyiben abból a típusból már nincs alacsonyabb szintű.

Szörny Varázslat Hős
Alászállunk a dungeon-be
Itt a kezünk segítségével szörnyekkel ütközhetünk meg. Felsorakoztatjuk hőseinket, fegyverekkel szereljük fel őket, varázslatokkal erősítjük őket, sőt akár a korábban legyőzött szörnyek is segítségünkre lehetnek. Minél mélyebb szintjére ereszkedünk a dungeon-be, annál több fényre van szükségünk, melyet tárgyakkal (például a kezdőkezünkben is megtalálható fáklyával) vagy akár bizonyos hősökkel is biztosíthatunk. A fény hiánya viszont csökkenti harci erőnket.
Aztán amikor már örülnénk, hogy mennyire erősek vagyunk, az ellenfelünkön a sor. Bár az ellenfelek a csata előtt felfedve láthatóak, így meglepetés nem ér minket. Bizonyos szörnyek immúnisak egyes hősök támadására, mások egyéb módon kellemetlenkednek. A Battle effekt azonnal végrehajtódik, ahogy a szörnyet kiválasztjuk. A csata után – akár a sikerünkkel zárult, akár nem – az Aftermath hatás kerül végrehajtásra. Ha sikerült legyőznünk a szörnyet, jutalmunk az egyébként eléggé ritka Spoils lesz. No persze nem kizárólag, hiszen a szörnyet minden esetben a dobópaklinkba rakhatjuk. A szörnyek leginkább holt súlyt jelentenek a pakliban, előnyünk kijátszásukból csak akkor származik, ha van rajta Trophy hatás. Viszont a legyőzött szörnyek fognak nekünk a végén pontokat jelenteni, illetve a legyőzésükért TP-t is kapunk a lapon feltüntetett mennyiségben.
Ha a csatában nem járunk sikerrel, az szörny hatásaitól eltekintve nem jár hátránnyal, viszont az adott szörnyet a szörnypakli aljára rakjuk, és egy új érkezik a helyére.

Megsemmisítünk egy lapot
Elpazarolhatunk egy teljes kört egy lap megsemmisítésére. Ezt a lapot kivesszük a játékból, a többi lapunkat pedig eldobjuk.

Előkészítés
Ha nem jó semmire a kezünk, a legokosabb, amit tehetünk az előkészítés. A kezünkből tetszőleges számú lapot eldobunk, a többit pedig a húzópakli tetejére rakjuk.

Avatár
Van még két speciális lap, amivel érdemes megismerkednünk. Az első a familiáris. Az első legyőzött szörny után húzhatunk egy familiárist, ami a dobópaklinkba rakunk. Kijátszásakor a familiáris előttünk marad, és mi dönthetjük el, hogy melyik körben használjuk. Ilyenkor valamilyen komolyabb előnyt kapunk általa, de cserébe el kell dobnunk a dobópakliba. Az, hogy milyen előnyöket kapunk attól függ, hogy mennyi fel nem használt tapasztalati ponttal rendelkezünk, amiből viszont leadni egyet sem kell.
A másik laptípus a játékkal egy időben megjelent minikiegészítő, az avatár. Ezt a játék elején választjuk, végig előttünk van, és hatását végig élvezhetjük. Egy ízben akár szintet is léphetünk vele, amivel hatékonysága megnő.

Játék vége
A játéknak akkor van vége, ha egy bizonyos szörny legyőzetik, vagy eléri a dungeon legfelsőbb szintjét (a szörnyek minden legalul lépnek be, és ha van lehetőségük, feljebb másznak). Ekkor a kezünkben lévő szörnyek, illetve harmadik szintű hősök által adott pontokat kell összeszámolnunk, hogy kiderüljön ki lett a győztes.

TP token
Kivitelezés
Tekintetbe véve, hogy elsődlegesen kártyajátékról van szó, a kivitelezés gerincét itt is a kártyák adják. Ezek megfelelő minőségben készülnek, díszítésként pedig realista jellegű fantasy rajzokat kaptak. A kártyák jelölésrendszere zömében megfelelő, talán a TP és a fény pontok azok, amelyek nem feltétlenül szembeszökőek, illetve a jelölések mérete is lehetne picivel nagyobb.
A játék táblája – mely csak a kártyalapok elhelyezését segíti – kiváló minőséget képvisel, tapintása kellemes. A TP jelzésére szolgáló tokenek egyediek, de inkább furák, mint meggyőzőek. A játék doboza megfelelően van kialakítva a kártyák számára. A kártyacsoportok szeparálása a dobozban speciális elválasztólapokkal történik.

Értékelés
Nyelvfüggőség Nyelvfüggő
Játékosok száma 1-5
Kivitelezés 8/10
Szerencsefüggetlenség 7/10
Bonyolultság
7/10
Stratégiai tér 6/10
Játékidő 120 perc
Szubjektív élmény 8/10
Összhatás 7,2

4 megjegyzés:

  1. Szia,

    A többi pakliépítő játékhoz képest szerintem jelentős eltérés a falu (lapvásárlás)/dungeon (győzelmi pont szerzés) elkülönítése. Emellett a kétfajta erő (vásárlási, harci) elkülönítése se egy általános dolog - bár pont a korábbi ascensionban pont ezen mechanizmuson osztozik.

    VálaszTörlés
  2. Végülis ezt tekinthetjük eltérésnek. Gyakorlatilag 2 fajta értéke van a lapnak.

    A helyszínek szétválasztása csak elnevezési (hangulati) elem szerintem. A komolyabb változás alatt én az Eminent Domain jellegű módosítást értem, ahol menet közben is húzhatsz, és kör végén nem kell eldobni a kezed maradékát.

    VálaszTörlés
  3. Így belegondolva az Ascension-höz viszonyítva a fő különbség, hogy amíg itt van jónéhány lap ami kétfajta értékkel bír, kizárólagos viszonyban, addig ott a lapok zöme csak egy célra használható. (Tudom, Runic Lycantrophe, Mechana Initiate.)

    VálaszTörlés
  4. Sikerült kipróbálnom a Thunderstone első kiadású verzióját, így hamarosan egy összehasonlítást fogok írni a kettőről. Ha minden jól megy.

    VálaszTörlés