2012. június 4., hétfő

Blood Bowl: Team Manager - The Card Game (2011)

Na végre egy igazi amerikai játék a blogon, méghozzá a sűrűjéből. A Blood Bowl az amerikai foci és a Warhammer Fantasy világ szerelemgyerekeként világot látott két fős táblás játék, ami magyarul a vérfoci névre hallgat. A játék ízének fontos részét jelentik a kifesthető, hangulatos miniatűrök. Ahogy azt a neve mutatja, ez a sport valamivel keményebb, mint az amúgy sem a finomkodásról elhíresült eredetije. Orkok, törpék, tündék aprítják egymást a pályán, hogy a labdát az ellenfél célterületére juttassák, de legalábbis minél több játékost küldjenek az ellenfelek közül a gyengélkedőre. Ezen játék spin-offjaként született meg ez a kártyajáték. Itt nem egy meccset, hanem egy bajnokságot kell lejátszanunk, és a célunk nem elsősorban a mérkőzések megnyerése, mintsem az, hogy szurkolóink számát maximálisra gyarapítsuk.
A játék más szempontból is első lesz a blogon, hiszen ez az első konfrontatív játék. Itt ténylegesen az a célunk, hogy ellenfelünket vagy ellenfeleinket a földbe döngöljük. Minél rosszabb nekik, annál jobb nekünk.
A játék legnagyobb előnyeként egyértelműen a hangulata nevezhető meg. Minden kis apróság szépen illeszkedik a játék egészébe, és a warhammeres grafikák hangulata csontjainkig hatol . A hátránya pedig az, hogy az európai játékokhoz szokott játékosok számára meglepően nagy teret hagy a szerencsének. Bár nem ez a meghatározó benne, ha játékmechanizmust akarunk ráhúzni, akkor leginkább a deck building játékokhoz hasonlít.

Szabályok
Rangadók, középütt a győztes jutalma, oldalt a résztvevőké

A játék öt hétből áll. Mindegyikben annyi rangadó (highlight) kap helyet, ahány játékos van. Mivel a játékosok egy-egy csapatot igazgatnak, és a csapatok is játékosokból állnak, így az előbbieket mostantól egyszerűen csapatnak fogom nevezni. Minden rangadón természetesen két csapat vesz részt, akik egymás ellen fognak küzdeni. Az azonban, hogy ki melyik rangadón vesz részt csak a játék során derül ki. A rangadókon kívül még egy Tüske! magazin lapot is kirakunk, ami egy kupa, ami egy külön versenyként (kupa) funkcionál, vagy egy speciális szabály, ami csak az adott hétre vonatkozik. Az utolsó ötödik héten az extra esemény maga a Blood Bowl, a Vérkupa.

Játékosok (kattintható)
A csapatok egy alappaklival indulnak, melyek az adott csapat játékosait tartalmazzák. Ezek jellemző képességei a csapat jellegét tükrözik, tehát különbözőek egymástól, de azért nagyjából hasonlóak. Ezt a csapatpaklit tudjuk a játék során fejlesztgetni. Minden hét elején hatra húzzuk fel a kezünket, és ha húznunk kéne, de nem tudunk, a dobott lapokat újrakeverjük.

A játékhét során a hat játékosunkat kell kijátszanunk, a csapatok sorrendjében egyesével. Amikor kijátszunk egy játékost, azt odatehetjük egy rangadó (vagy kupa) egy oldalához ahol még nincs játékos, vagy ahol már saját játékosunk van. Természetesen egy rangadó mindkét oldalát nem foglalhatjuk el. A kupákban nem csak két csapat vehet részt, ide mindenki pakolhat játékosokat, és amikor az ellenfelünk ellen kell csinálnunk valamit, akkor szabadon választhatunk, hogy melyik ellenfelünket célozzuk meg.

Azon túl, hogy minden lerakott játékosnak van egy ereje, amit összeadva a végén kiderül ki a nyertes, a játékosoknak további képességei is vannak. Ezeket a képességeket (pár speciálistól eltekintve) kijátszáskor használhatjuk, és az alábbiak lehetnek.

Tacklinghez való kockák
Tackling (földre vitel)
Játékosunk megpróbálja puszta testi erejével semlegesíteni az ellenfél egy játékosát. Természetesen erősebb játékossal gyengébbet földre vinni könnyebb, fordítva viszont meglehetősen nehéz. A támadás eredményességét kockákkal határozzuk meg. Mindegyik kockán három siker, két sikertelen próbálkozás és egy balsiker található. Utóbbi esetén a támadó játékos kerül földre a védő helyett. Amennyiben a támadó az erősebb, akkor két kockával dobunk és a támadó választ a kockák eredményéből egyet, amennyiben a védő az erősebb a két kockából ő választhat. Ha a támadó és védő ereje azonos, akkor egyetlen kocka eredménye dönt. Sikeres támadás vagy balsiker esetén a letaglózott játékost elforgatjuk, ezzel jelezve, hogy földre került, és ereje lecsökkent (a csökkentett erő a kártya egy másik sarkában van). Ha a sikeres támadás áldozatát korábban már földre vittük, akkor ezúttal megsérül és a dobott lapok közé kerül.

Sprinting (sprintelés)
Húzhatunk a csapatpakliból egy új játékost, majd el kell dobnunk egyet. Ez akár a húzott játékos is lehet.

Labda
Passing (átadás)
Minden rangadóhoz tartozik egy labda is, ami a meccs elején a rangadó kártyáján kap helyet. Aki a meccs végén a labdát birtokolja +2 erőt kap csapatához. Ezzel a képességgel a labdát eggyel húzhatjuk magunk felé, azaz ha az ellenfélnél volt középre kerül, ha középen, akkor hozzánk. Fontos még tudni, hogy ha a labdát birtokló játékost ledöntik a lábáról a labda ismét középre kerül.

Csalás tokenek
Cheating (csalás)
Rárakunk a játékosra egy csalás tokent, azaz egy koponyát. Azt, hogy mi van a token túloldalán csak a meccs kiértékelésekor tudhatjuk meg. Ez lehet 0-3 közötti erő a játékosnak, +1 vagy +2 szurkoló. Ugyanakkor ha nincs szerencsénk és egy sípot látunk a túloldalon, akkor a bírók észrevették a csalást, és a játékost kiállították (a kiértékeléskor nullának számít).

Az egyes rangadókon a részvételért és a győzelemért is jár jutalom. A részvétel jutalma függ attól, hogy a rangadónak melyik oldalán szálltunk harcba. Döntetlen esetén a győzelem jutalmát egyik fél sem kapja meg.

A jutalmak az alábbiak lehetnek:
Fejlesztések (kattintható)
  • Szurkoló. Ahány zászlót látunk annyival növekszik a szurkolóink száma.
  • Sztárjátékos. Ahány csillagot látunk, annyi lapot húzunk a sztárjátékos pakliból, és egyet megtartunk közülük. Amennyiben a választott játékos freebooter egy lapot eldobunk a jelenlegi csapatunkból. Ilyenkor a csapatpaklit újra kell keverni.
  • Csapat fejlesztés / személyzet fejlesztés. Ahány ikont látunk annyit húzunk a megfelelő pakliból, amiből egyet tartunk meg. Ezek a lapok képpel felfelé kerülnek elénk, és vagy állandóan működő bónuszt, vagy heti egyszer kihasználható akciót vagy játék végi extra pontokat jelentenek majd számunkra.
A játékot végül az a csapat nyeri, amelyik több szurkolót gyűjtött az 5 hét során. A játék azoknak ajánlható, akiket nem zavar a komolyabb szerencsefaktor, viszont tudják értékelni a játék remek hangulatát. Sajnos a tapasztalatom alapján egy játék az általam kívánatosnak tartottnál valamivel tovább tart.

Szurkoló tábla
Kivitelezés
Gyakorlatilag hibátlan. Talán 1-2 apróságba bele tudnék kötni, de nem érdemes. Remek, egységes és nagyon igényes grafikák díszítik a lapokat. A labda és a csalás tokenek kartonlapkákkal vannak megvalósítva, szép minőségben. Viszont ami a legjobb az eredményjelző amin szurkolóinkat tarthatjuk számon. Két forgó koronggal állíthatunk be bármilyen számot rajta, ami a kis ablakokban látszik.

Értékelés
Nyelvfüggőség: Nyelvfüggő
Játékosok száma 2-4
Kivitelezés 9/10
Szerencsefüggetlenség 5/10
Bonyolultság 6/10
Stratégiai tér 7/10
Játékidő 90 perc
Szubjektív élmény 5/10
Összhatás 6,4

1 megjegyzés:

  1. Azon kevés angol nyelvű, kártyás játékok egyike, amelyik nekem is bejött. Talán ez a sport iránti szeretet és az azon belül is kedvelt amerikai foci vagy rugby hatása. Igaz, hogy a szerencse többet számít benne, de melyik sportban van, hogy a gyengébb nem nyerhet? :)

    VálaszTörlés