2012. július 9., hétfő

K2 (2010)

A 2012-es Kennerspiel des Jahres jelöltjei közül elsőként a K2-t vesszük górcső alá. A díjról magáról már megemlékeztem a Strasbourgról szóló cikkben. A játék nevét a világ második legmagasabb és egyben az egyik legnehezebben mászható csúcsáról, a Karakorum hegységben, Pakisztánban található K2 hegyről kapta. A játékosok hegymászókat alakítanak, kiknek céljuk feljutni a csúcsra. Útközben meg kell küzdeni az időjárás viszontagságaival, és figyelni kell az akklimatizációra is. A hegymászás közismerten veszélyes hobbi, ezért társasjátékok esetén meglepő módon, de hegymászóink meghalhatnak a játék során. A játék menete konstruktív, ellenfeleinknek nem tudunk segíteni, de hátráltatni is csak nagyon közvetve tudjuk őket. Az értékelés lázmérő elven működik, nem az számít, hogy hol állnak mászóink a játék végén, hanem az, hogy mi volt a legmagasabb pont ahova eljutottak. Kivéve persze, ha életüket vesztik mászás közben.

Szabályok
Rece és Dagi
A játéktér a hegy maga, ahol minden játékos két hegymászóját próbálja a hegyen minél magasabbra juttatni. Ezeket alakjuknál fogva Recének és Daginak fogjuk nevezni a továbbiakban. A játék egy tucat körből áll. Mindenki 18 darab akciólappal rendelkezik. Az akciólapok három csoportra oszthatók. A mászólapokon a zöld szám mutatja, hány mozgáspontot kapunk belőle. Az ereszkedőlapokon egy felfelé, és egy lefelé mutató nyíl mellett találunk egy-egy számot. Előbbit felmászáshoz, utóbbit ereszkedésre használhatjuk, de persze a kettőből csak az egyiket, és az ereszkedés ezeknél a lapoknál mindig hatékonyabb. A harmadik akció az akklimatizációban segít.

Ereszkedő, akklimatizációs és mászólapok
Akklimatizációs táblácska
Az akciólapokból a hatodik és utolsó kör kivételével hatra húzza fel a kezét, majd kiválaszt három lapot amit az adott körben fog felhasználni. Miután mindenki kiválasztotta a lapjait a legtöbb mozgáspontot választó játékos választ egyet a kockázat tokenekből, ami majd az egyik hegymászója akklimatizációját csökkenti kis mértékben. Ha a játék során egy kör végén ez a szint nullára csökken, a hegymászó sajnos elhalálozik.

Időjárás
A játék során tizenkét fajta időjárás nehezíti meg dolgunkat, körönként egy. Az időjárásnak van egy hatóköre, mely megmondja, hogy a négy részre osztott pálya (6000 méter alatt, 6-7000 méter között, 7-8000 méter között és 8000 méter felett) mely részein van hatása.Az időjárásnak a hatókörén belül kihatása lehet az akklimatizációra (a megadott értékkel csökken mindenkinek), vagy a mozgásra (a megadott zónában ennyivel több mozgáspontba kerül a mozgás), sőt akár egyszerre is a kettőre.
Kezdőjátékos

A dolgunkat nem csak az időjárás, de a terep is nehezíti. Az egyes mezőkön vörös ikonok jelzik az akklimatizációs, sárga ikonok a mozgás költségét. Utóbbi ha nincs feltüntetve, akkor egynek számít. Amennyiben kék ikont látunk egy mezőn, az segíteni fogja az alkalmazkodást.

Csúcstámadás
A soron következő játékos aztán a kijátszott akció lapjait az alábbi módon használja fel. A mozgással olyan szomszédos mezőre mehetünk át, hegymászónkkal, ami kötéllel kapcsolódik a jelenlegi helyzetünkhöz. A mozgás költsége a terepből adódó érték, plusz az időjárás jelentette nehézség. A mozgást addig folytathatjuk, amíg van elég mozgáspontunk.A mozgás után a kijátszott akklimatizáció kártyákkal tetszőleges hegymászónk vonatkozó értékét javíthatjuk. Ezek után viszont hat a táborhelyre jellemző érték, és az időjárás. Remélhetőleg ezek után sem csökken se Rece se Dagi értéke nullára.

Rece és Dagi sátra
Annyi mozgáspontért, amennyiért az adott mezőre tudnánk lépni, lehetőségünk van sátrat verni a mezőn. Mindegyik hegymászó csak a neki megfelelő típusú sátrat tudja felverni, ám bármelyik vele azonos színűben megszállhat. Ha egy hegymászó sátorban pihen, a terep akklimatizációs módosítója eggyel jobbnak számít.

Fontos megjegyezni, hogy az egyes mezőkön tartózkodó túrázók száma a játékosok számának függvényében korlátozva van, így nem elég a saját kis csúcstámadási terveinket szövögetni, arra is figyelmet kell fordítanunk, hogy van-e a pályán elegendő hely.

Tábla
A játék komolyan kedvez a lapszámolóknak, hiszen akcióink egy zárt pakliból kerülnek ki, ahonnan végül mindent elhasználnunk. Ha tudjuk, milyen lapok várnak még ránk, az komolyan megkönnyíti dolgunkat. Nem árt persze egy kis szerencse is, hogy a jó lapjainkat akkor húzzuk fel, ami valóban szükség van rájuk. A játék családi verziója könnyedebb kihívást, és halálmentes játékmenetet kínál.

Kivitelezés
Nagyon jól sikerült a játék kivitelezése. A tábla élénk színű, realista ábrázolásmódú, kontrasztos, pont ahogy a tematikához illik. Az időjárás kártyák egy műszer számlapját idézik, a színkódok egyértelműek. Tetszetős a két hegymászó, illetve sátraik megkülönböztetése. A karton tokenek minősége megfelelő. A kártyák méretével végre nem spóroltak, így teljes méretűeket vehetünk kezünkbe, laponként eltérő előlapi grafikával.

Akcikártyák
Értékelés
Nyelvfüggőség: Nyelvfüggetlen
Játékosok száma 2-5
Kivitelezés 9/10
Szerencsefüggetlenség 8/10
Bonyolultság 6/10
Stratégiai tér 6/10
Játékidő 90 perc
Szubjektív élmény 6/10
Összhatás 7,05

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése