2012. május 11., péntek

Age of Empires III (2007)

Jajj ne. Ezt a hetedik bőrbe kellett volna írnom. Mert hát a kiadóknak megvan az a rossz szokása, hogyha kialakul egy brand, akkor mindenféle merchandise-t kiadnak hozzá, amit majd a rajongók jól megvesznek. Persze, mivel a cél az, hogy a termék elkeljen, ezt pedig már a név hozza, nincs szükség rá, hogy valami különlegesen jót alkossanak, egy átlagos kivitel, kis koppintással, sok márkajelöléssel elég is lesz. No ez az a sztereotípia ami alapján roppant nagyot tévedhetünk a közismert RTS számítógépes játék nyomán készült az Age of Empire III esetében. (Megjegyzem nem is ez a neve igazából, de mivel ez a nagy felirat a dobozon, és mindenki így ismeri, nekünk is pont jó lesz.) Ugyanis ez a játék remekül el van találva, szórakoztató, pörgő, sok kombinációs lehetőséggel. Alapvetően a többségi területbirtoklás és a worker placement keveredik benne, némi készlet gyűjtögetéssel megfűszerezve. Elsőre kicsit talán túlbonyolítottnak tűnően, de hamar bele lehet rázódni, és a szabályok illetve lehetőségek ekkor egységgé állnak össze.
A nyolc körből álló játék tematikáját azért a számítógépes játéktól örökölte. A játékosok az Újvilágot meghódító nemzeteket alakítanak, akik minél komolyabb befolyásra igyekeznek szert tenni, minél több gyarmatot igyekeznek uralmuk alá vonni. A körönkénti sok akciónk az egyik legjobb általam ismert worker placement játékká teszi ez az erősen kompetitív jellegű de azért konfrontatív jelleggel is rendelkező társast, melyen talán csak a szerencse szerepe ront egy cseppet.

Szabályok
Minden játékosnak öt fajta egysége van.
  • Telepes, aki az alap egység
  • Kapitány, aki a felfedezésben jeleskedik
  • Kereskedő, akivel pénzt szerezhetünk
  • Misszionárius, aki a gyarmatosításban igen hasznos
  • Katona, aki a hadviselésben nélkülözhetetlen
Telepes, kereskedő, katona, misszionárius és kapitány
Minden játékos mind a nyolc körét 5 telepessel kezdi, amihez hozzá jönnek az előző körben szerzett extra egységek, illetve az épületek adta egységek. Az aktuális játékossorrend szerint minden játékos felhelyez egyet a tábla akciókat jelző felére. A speciális egységek bárhol használhatóak sima telepesként, de van ahol némi bónuszt is biztosítanak. Lássuk mire használhatjuk telepeseinket.

Körsorrend
Minden worker placement játékban kiemelt jelentőséggel bír a körsorrend. Az első lehetőségünk, a következő körre előrébb lépünk a soron, egy telepes elhelyezésével az első szabad mezőre. Ahányadik pozíciót szerezzük így meg annyi pénzt is kapunk mellé.

Behajózás
A játék egyik fontos célja, hogy a telepeseinkkel az új világ területeit meghódítsuk. Minden körben eggyel kevesebb pozíció áll rendelkezésünkre, mint a játékosok számának duplája, hogy embereinket behajózzuk. A játékosok a felrakás sorrendjében helyezhetik le egységeiket bármelyik már felderített területre. Ha misszionáriust küldünk a vadak közé, az két telepes hatékonyságával építi majd ki gyarmatunkat, így őt érkezés után le is cserélhetjük két telepesre. Ha egy kereskedőnk eléri az újvilágot a magával vitt csecsebecsékért 5 ezüstöt zsebelhetünk be. Az aki egy területre elsőként küldd át legalább három egysége, a területhez tartozó nyersanyagot is megkapja.

Nyersanyag begyűjtés
Minden körben 4 nyersanyag kerül fel a táblára. Ezekből a játékosok a felhelyezett embereik sorrendjében választhatnak egyet. Az első hét kör végén ezüstöket, a nyolcadik, utolsó kör végén pedig pontokat kapunk az összeszedett nyersanyagok függvényében. Három különböző egy, három egyforma három, négy egyforma pedig hat egységet ér.

Kereskedelem
Ezen a mezőn csupán egyetlen kereskedelmi hajó szerezhető körönként. Ez elszámoláskor tetszőleges nyersanyagot helyettesíthet. A hajót az szerzi meg, aki  a legtöbb egységet rakja fel ide. Mind a kapitány, mind a kereskedő két egységet jelent itt. Egyenlőség esetén az viheti a hajót aki a körben előrébb áll.

Harmadik, második és első korszak
Építés
Minden körben 4 épület áll rendelkezésre, amiből a lehelyezett egységek sorrendjében vásárolhatunk.  Ezek korszakonként (az első korszak az első három kör, a második a következő három, az harmadik pedig az utolsó kettő) változó készletből kerülnek ki, és eltérő költséggel rendelkeznek. Rendre 10, 14 illetve 20 ezüstöt kell fizetnünk értük. Az épületek jelentős bónuszokat adnak, például egy plusz – akár speciális – egységet körönként, pénzt, pontokat, ingyen felfedezést és hasonlókat.

Felfedezés
A felfedezés mezőre korlátlanul pakolhatjuk az egységeinket, és ez az egyetlen, ahol kör végén fent hagyhatunk bábuinkból párat. Amikor a felfedezés fázishoz érünk a játékosok körsorrendben eldönthetik, hogy hány egységgel szeretnének felfedezni indulni. Amíg van az Újvilágban felfedezetlen terület, addig ide indulhatunk el felfedezni, ha itt elfogytak a területek további területkártyák várnak felfedezésre. A felfedezésnél a kapitány két egységnek számít. Minden területhez tartozik egy előre ismeretlen erősség. Ha legalább annyi emberrel fedezünk fel, mint amennyi őslakos van az adott területen, akkor a felfedezés sikeres, egyébként minden megy a levesbe. Ha sikeres a felfedezésünk a terület erejétől függően kapunk egy fix ezüst mennyiséget és néhány győzelmi pontot. Ezen kívül minden a felfedező osztagban elküldött katonáért újabb ezüstöket kapunk. Amíg amerikai területet foglalunk el, a felfedezők egy telepest otthagyhatnak az újonnan felfedezett területen.

Kiképzés
Lehetőségünk van egy egységet továbbképezni itt. Öt kiképző mező van, ezek sorra egy kapitányt, kereskedőt, katonát vagy misszionáriust adnak a következő körre. Az ötödik mezőn tetszőleges egységet választhatunk, ám ez 5 ezüstünkbe kerül.

Hadviselés
Az Amerikai kontinensre küldött katonáink fegyvereiket könnyen a többi nemzet ellen fordíthatják. A négy mező közül mindegyik elfoglalása egy csata vagy háború indítását teszi lehetővé tulajdonosának. Csata esetén egy területen egy játékost támadhatunk meg. Támadás esetén nem csak mi lövünk, de ellenfelünk katonái is. A lövések egyszerre történnek, és mindenki annyi egységet vehet le ellenfelétől ahány katonája volt a csata kezdetén. Háború esetén egy játékost minden területen megtámadunk ahol van katonánk. Ahhoz hogy háborúba kezdhessünk tíz ezüstöt kell fizetnünk.

Nyersanyagok
Pontozás
A pontokat sok forrásból szedhetjük össze a játékban. Minden felfedezett területért pont jár. Az utolsó kör végén az összegyűjtött nyersanyagok ellenértékét pontban kapjuk meg. A harmadik korszakban építhető épületek zöme szintén pontot hoz a konyhára. Végül pedig a fő pontforrás a területek feletti uralomból adódó. Minden területen a legtöbb telepessel bíró játékos 6, míg a második legtöbbel bíró 2 pontot kap. Holtverseny esetén mindig a rosszabbik helyezést kell figyelembe venni.

Amerikai területek felfedezés lapkái
A szerencse szerepe
Bár a játék nagyon nagy része mentes a szerencsétől, két apró ponton azonban mégis felbukkan ez, ráadásul igen bosszantó módon, ezért meg kell emlékeznem róla. Az egyik az első kör körsorrendje. Aki itt előre kerül, az komoly előnybe kerülhet azzal, hogy jó épületet tud választani első körben a kezdő pénzből, sőt a kereskedő hajó megszerzésére is jobb esélyei vannak. A másik a felfedező lap. Ha kockáztatunk nagyot bukhatunk azzal, ha nem tudjuk legyőzni a bennszülötteket. De ha sikeresen fedezünk fel, akkor is óriási eltérés lehet a felfedezett területek pontértékében és a zsákmányban is. Talán még egy kicsivel jobb lenne a játék, ha ezeket ügyesebben oldják meg.

Kereskedelmi hajó
Kivitelezés
A tábla funkcionálisan kisebb hiányosságokat rejt magában, hiszen a vásárolható épületeknek és a szerezhető nyersanyagoknak sem jutott dedikált hely. Ettől eltekintve viszont jó használható, és nekem még a esztétikailag sincs ellenemre. A nyersanyagok és épületek szokásos minőségű karton lapkán kaptak helyet, akárcsak az amerikai felfedezendő területek. A további területek viszont már kártyán szerepelnek. Erősen vitatható ugyanakkor az egységek (melyből töméntelen tartozik a játékhoz) kivitele. Maga a figura ugyan szépen kidolgozott, de a különböző típusok csak nagyon nehezen különböztethetőek meg egymástól. Ráadásul a trendi játékok manapság fa figurákkal operálnak, amelyek kezelése azért jóval ergonomikusabb.
Az aranyak 10 ezüstöt érnek
Kreatívabb játékosok kis festéssel kényegesen szebbé varázsolhatják a felfedezőiket vagy akár hajóikat is, amit szintén műanyag figurával valósítottak meg.
Említést érdemel még a pénz, ami bár látványos, és kellemes tapintású korhű formájú dombornyomott műanyag, de nehezen rendezhető kupacba, és a 10-es váltás miatt néha túl sokat kell belőle kezelnünk.

Értékelés
Festve
Nyelvfüggőség Nyelvfüggetlen
Játékosok száma 2-5
Kivitelezés 6/10
Szerencsefüggetlenség 8/10
Bonyolultság 9/10
Stratégiai tér 9/10
Játékidő 150 perc
Szubjektív élmény 8/10
Összhatás 7,8

1 megjegyzés: