2012. április 13., péntek

Vinhos (2010)

Ahogy autóversenyzésben az abroncsoknak kiemelten fontos szerep jut, hiszen ezek viszik át a motor erejét az aszfaltra, aképp a játékokban is nagyon fontos szempont az, hogy a játék bonyolultsága milyen mértékben tud hasznosulni, milyen mértékben alakul játékélménnyé. Minél bonyolultabb egy játék, annál nagyobb a kockázat, hogy a játékosok elvesznek a teendők tengerében, és a játék egyes mozzanatai felesleges, sőt adott esetben zavaró kolonccá válnak. Nem kétséges, hogy a Vinhos az egyik legbonyolultabb játék, amit valaha próbáltam, de véleményem szerint a hasznosítás itt jól sikerült. Semmiképp nem javaslom a könnyedebb játék kedvelőinek, akiktől viszont a komolyabb agytorna nem áll távolabb, azoknak kiváló választás lehet. Klasszikus gémer játék. Annyira összetett, hogy az egyes mechanizmusokat is csak az egyes részeire lehet ráhúzni. Például csupán két-három apróbb része van, ami worker placement jellegű. Bár a játék jelentős része konstruktív, a pontszerzésnél erősebb hangsúlyt kap a kompetitív jelleg.

Tábla a játék végén
A játék tematikája is szokatlan. A rengeteg heroikus, sci-fi, utazós, építkezős téma között üdítőleg hat ez a játékban, melyben minden játékos egy portugál bortermelőt alakít. Ráadásul a tematika meglepően kidolgozott. Nemcsak elő kell állítanunk a borokat, hanem el is kell adnunk, borversenyre kell neveznünk, miközben folyamatosan fejlesztenünk kell gazdaságunkat. Nem elhanyagolható, ezért a játékban is felelhető körülmény, hogy a borászok munkáját az időjárás is befolyásolja. Az elsőre talán kissé idegen témakör a játék végére számomra teljesen otthonossá vált.

Akció mátrix
Szabályok
Nagyon összetett a játék, ezért a szabályokat megpróbálom erősen összefoglalva leírni, remélem érthető marad. A játék hat évből áll. Minden évben 2 fejlesztési körünk van, amit a költség/bevétel számítás, majd a bortermelés köre követ. A harmadik, ötödik és hatodik év kiegészül a termelés utáni borverseny körrel is. Minden évhez tartozik egy időjárás lapka (összesen 8 időjárásból használunk el a játék végéig hatot), ami megszabja, hogy milyen minőségű borokat készíthetünk az adott évben, illetve hogy a borbírálók mit preferálnak az adott évben.
Az akció körünkben egy akció mezőre kell mozgatnunk a 3x3-at akció mátrixban a jelző hengerünket. Minden már ott lévő játékosnak fizetnünk kell egy pénzt, illetve ha a kör jelző van ott, akkor a bankba (is) perkálunk egyet. Továbbá ha nem szomszédos mezőre lépünk, az is extra költséggel jár.
Szölőföldek
Gazdaságunkat négy fajta akcióval fejleszthetjük. Szőlőterület vásárlásával, borász üzem építésével, pince építésével vagy borász felfogadásával. A gazdaság legfeljebb négy dűlőből állhat, minden dűlőn egyfajta bort termelhetünk, ehhez egy vagy két szőlőterületet vásárolhatunk, de ha két szőlőterületet választunk, azoknak egyformának kell lenniük. A dupla földterület is egy bort termel, de jobb minőségben. A termelt bort két szempont határozza meg. Egyrészről, hogy milyen területen termeltük, hiszen a nyolc fajta terület mindegyike más típusú előnyt biztosít, másrészt, hogy vörös vagy fehér szőlőt vásároltunk az adott területen. Borász vásárlása kivételével minden gazdasági fejlesztés egy hírnév kockát is termel ahhoz a területhez, ahol a szőlőt vettük. Vigyázat! Ha erről a területről más is vett földet, akkor az így feltett hírnevet ő is használhatja majd. Borászt viszont csak már meglevő borász üzemhez vásárolhatunk.
A gazdaság
A termelt bor minőségét az alábbi szempontok határozzák meg: a termőföldek száma, a dűlőhöz épített borászüzemek száma (földből és üzemből összesen legfeljebb három tartozhat egy dűlőhöz), az időjárás az adott évben, illetve esetleg a földterület.
A földek mind valamilyen bónuszt adnak, van olyan, ami ingyen pincét, van olyan, ami ingyen borászüzemet biztosít. Van közte olyan, aki mellé két szakértőt kapunk, illetve olyan, ahol minden bor eggyel jobb minőségűnek számít. A földek adta bónusz a föld árától is függ, minél drágább a föld, annál erősebb a bónusza.

A pénzt ezresekben mérik
A pince a bor minőségét a termelés után emeli. Lehetővé teszi, hogy a boraink akár három évig is elálljanak, és az óboroknak (2 vagy 3 éves bor) különösen nagy bónuszokat biztosít. Pince nélkül a boraink már kétévesen használhatatlanná válnak.
A földterület 3-5 pénzbe kerül, a pince 2 pénz, a borászat 3 pénz, a borász pedig 1 pénzért fogadható fel. Ugyanakkor a borásznak fizetést is kell adnunk, minden év végén 1 pénzünkbe kerül.

Az következő akció segítségével szakértőket vásárolhatunk. A szakértők szerepe kettős. Vagy a borversenyben segítenek nekünk, vagy a játék közben bármikor kihasználhatjuk az általuk nyújtott előnyt. Ráadásul az így használt szakértők minden borverseny után újra aktiválódnak, szemben azokkal akik a versenyben segítenek, hiszen őket ilyenkor el kell dobnunk. Az általuk adott bónusz lehet egy hordó visszavétele (lásd később), egy hírnév kocka felrakása tetszőleges földhöz, olcsóbb földvásárlás, ingyen mozgás az akciómátrixban, egy kupac földlapka átrendezése, illetve 2 azonnali pénz. Szakértőből egy akcióval legfeljebb kettőt vehetünk, darabját egy pénzért.
Export mátrix
Az akciómátrix alsó sora a pénzügyi illetve kereskedelmi tranzakciókról szól. Exportálhatunk bort, eladhatunk bort, vagy ellátogathatunk a bankba. A borok exportja az egyik legfontosabb pont forrás. 7-12-es, tehát nagyon erős minőségű borokat exportálhatunk csak. A borok exportja boronként egy hordó elhelyezésével zajlik az export mátrixban. Elhelyezéskor minden exportált borért a sorának megfelelő pontot kapunk, illetve a játék végén minden oszlopért az ott egyértelmű többséget szerző játékos kap pontot. Itt jegyzem meg azt is, hogy a piros pajzsok mindenhol azonnali, a bézs pajzsok a játék végén kiértékelendő pontokat jelölnek. Borainkat exportálás előtt legfeljebb két, az adott területhez tartozó hírnévvel felerősíthetjük. Amennyiben nincs olyan hely szabadon, amilyen erős a borunk, akkor rakhatjuk eggyel kisebb értékű mezőre is. Egyszerre tetszőleges számú bort exportálhatunk.
Borok eladása
A borokat el is adhatjuk pénzért. A szakértők által adott azonnali pénz, a bank által termelt kamat és a borverseny nyeremény mellett ez a fő bevételi forrás a játékban. 3 és 10 közötti borokat tudunk eladni, de csak akkor, ha a borunk színének és minőségének megfelelő hely még nincs elfoglalva egy hordó által. Ha a hely foglalt, javíthatunk a borunkon legfeljebb két hírnévvel, vagy tehetjük alacsonyabb értékű mezőre. Itt is tetszőleges számú bort eladhatunk, minden eladott bor után egy-egy hordót lehelyezve. Később az egy szekcióban levő két hordókat visszavehetjük, és cserébe 2 hírnevet tetszőleges földterülethez felhelyezhetünk. A bor eladásáért annyi pénzt kapunk, amennyi a bor (esetlegesen hírnévvel javított) minősége volt, viszont a pénz a bankba kerül a számlánkra.

Bank
Az utolsó valós akció a bankolás. Minden játékos egy számlával rendelkezik, amin kezdetben 5 pénz van. A számláról kivenni, ahhoz hozzátenni csak bankolás akcióval lehet. Arra viszont figyelünk kell, hogy amennyiben számlánkon az összeg nullára csökken, akkor azonnal veszítünk két pontot. A betét mellett befektetéseink vagy hitelünk is lehet. Ez határozza meg az éves bevételünket. Kezdetben nulla az éves bevételünk, ha hitelt veszünk fel ez csökken, ha befektetünk, akkor nő. Hitelt törleszteni vagy befektetni csak bankolás akcióval tudunk, hitelt felvenni, befektetést felszabadítani viszont bármikor. A bankból csak így juthatunk azonnali pénzhez, ha épp nem állunk a bank akción. Az éves bevételt a befektetéseken és hiteleken túl a felfogadott borászok száma is megszabja, hiszen nekik is fizetni kell 1-1 pénzt. A bankbetétet a játék végére érdemes feltornászni, mivel ezért is jár pont a betett pénz függvényében.

Az akciómátrix közepén a passzolás helyezkedik el. Ennek a mezőnek több előnye is van. Ha passz mezőre lépünk, lemondunk ugyan az akciónkról, de nem kell fizetnünk mozgásért semmit. Nevezhetünk az aktuális borversenyre, illetve megváltoztathatjuk helyünket a körben. A sorrend változása már a következő akcióban érvénybe lép.

Borverseny
A harmadik, ötödik és hatodik év után borversenyre kerül sor. Ha korábban nem neveztünk a versenyre, a kezdetekor még – akció nélkül – megtehetjük. A nevezéshez tetszőleges bort használhatunk fel, és ki kell választanunk egy nevezés mezőt, ami meghatározza, hogy milyen azonnali előnyben részesülünk (3 pénz, 1 szakértő vagy 2 kiállítás pont). A versenyen a borok négy szempont szerint versenyeznek. Ezek az alkoholtartalom, szín, illat és íz. Meglepő módon ezek az értékek nem közvetlenül az általunk nevezett borból származnak, hanem közös értékek, amelyek fejlődését az időjárás szabja meg. Rajtunk múlik viszont, hogy mely szempontok számítanak a borunkhoz, hiszen ezt a nevezési mező határozza meg, a négyből két szempont értékét kapjuk meg kiállítás pontban. A borunk minősége azt határozza meg, hogy hány szakértővel tudjuk a borunkat segíteni. A minőséget itt is fokozhatjuk hírnévvel. Minél jobb minőségű a bor, annál több szakértőt rendelhetünk ki mellé. Minden szakértő rendelkezik egy színnel, és csak akkor használhatjuk a verseny során, ha a színe egyezik a nevező mezőnk egyik színével. Nem használhatunk továbbá olyan szakértőt, akit az előző verseny óta már használtunk azonnali előnyszerzésre. A kiválasztott szakértők a saját színüknek megfelelő kiállítás pontot adnak, majd el kell dobnunk őket. Minden verseny végén a játékosok attól függően kapnak azonnali pontokat, hogy hol állnak a kiállításpont alapján felállított listán. A kiállításpontok a verseny után nem nullázódnak.

Borbírók
Aki azt hitte, hogy a játék ennyire egyszerű, azt ki kell ábrándítsam, még hátra vannak a borbírók. Három bírónk van, és minden bírónak valamilyen igénye minden évben, amit az időjárás határoz meg. Alexandre egy bizonyos színű borra áhítozik, Beatriz egy megadott minőségű bort kedvel, Constatino pedig megadott területről származó borokra vágyik. Minden nevezés után legfeljebb két hordót helyezhetünk fel azokra a bírálókra, akiknek az igényét a nevezett borunkkal kielégítettük.
Időjárás és körsorrend
A játék további részében ezeket a hordókat használhatjuk extra akció megszerzéséhez, vagy pontok gyűjtéséhez. Minden bíróhoz két akció tartozik, és ha az adott bírón vagy a hozzá tartozó akciók egyikén van hordónk, akkor azt egy bor eldobásával mozgathatjuk (vagy helyben hagyhatjuk), és az így kiválasztott akciót végrehajthatjuk. Az akciók az alábbiak lehetnek: borászat vásárlása egy pénzért, föld vásárlása kettővel olcsóbban, egy szakértő ingyen, bor exportálása, bor eladása, befektetéseink növelése eggyel (ingyen). Lehetőségünk van arra is, hogy a hordónkat egy pontot érő mezőre mozgassuk. Az ilyen mezők zöme a játék végén értékelődik ki, de van néhány, ami azonnali pontot ad. Minden ponttípusból van egy teljes értékű és egy felezett, aki lassabb annak a kisebb pontérték fog jutni. Játék végi pontokat az alábbiak szerint szerezhetünk: pincénként, borász üzemenként, földterületenként, borászonként, teljesen kiépített dűlőnként, illetve készpénzért. Azonnali pontokat három módon szerezhetünk, az összes területünkön lévő összes hírnevünknek megfelelő pontot, 10 pontot, ha minden színű szakértőből rendelkezünk eggyel, illetve eladhatunk egy bort annyi pontért, amennyi a minősége.

Ha nem jött át minden, kedves olvasóm ne keseredj el. Arra figyelj, hogy vajon neked tetszik-e, ha egy játék ennyire összetett, bonyolult és sokrétű. Ha igen, tetszeni fog neked a Vinhos. Kiegészítőnek – bár ezt a dobozhoz sajnos elfelejtették mellékelni – egy pohár ízletes bort javaslok.

Közös bábuk
Kivitelezés
A kivitelezés szempontjából kétségtelenül a legfontosabb a tábla ebben a játékban. Rengeteg eseménynek kell helyt adnia a táblának úgy, hogy legyen hely az eseményt jelezni, lebonyolítani, és egyúttal a jelölések a játékosokat megfelelően eligazítsák. Ezt a feladatot viszonylag jól sikerült megvalósítani. Talán az egyetlen kifogásom azzal szemben lenne, hogy a tábla kicsit túl harsány színekből áll, ami kihangsúlyozza a zsúfoltságát. A tábla anyaga, bevonata kellemes, jó minőség benyomását kelti. A pénz lapkákkal van szimbolizálva, ám szokatlan módon itt a lapkák papírpénzt jelölnek. A kötelező elemek, a szokásos kocka, korong, henger mind fellelhető a játékban, de vannak egyedi elemek is. A leggyakrabban használt elem a hordó, ami fogásában, kialakításában jól eltalált, a tematikához pedig passzol. Ezen túl a borász is figuratív jelzőt, egy fa emberalakot kapott. Minden további elem (földek, pincék, üzemek, szakértők, időjárások) lapkákkal vannak megvalósítva. Minden játékosnak jár egy nagyobb lap, amin a gazdaságát építheti. Ez talán lehetne egy leheletnyivel vastagabb. Amin viszont sokat lehetne javítani, az a borítókép.
Játékos bábuk

Értékelés
Nyelvfüggőség Nyelvfüggetlen
Játékosok száma 2-4
Kivitelezés 8/10
Szerencsefüggetlenség 9/10
Bonyolultság
10/10
Stratégiai tér 7/10
Játékidő 150 perc
Szubjektív élmény 9/10
Összhatás 8,25

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése