2012. április 10., kedd

Race for the Galaxy (2007)

Elérkeztünk a jubileumi tizedik játékleíráshoz. Ebből az alkalomból pedig kedvenc játékomat veszem elő. Egy kedves ismerősöm azt a kritikát fogalmazta meg a bloggal kapcsolatban, hogy bár annak deklarált célja az lenne, hogy olyan játékokat ajánljak, amiket érdemes megvenni, ő eddig nem találkozott ilyennel a blogon. Fontosnak tartom ezért itt leírni, hogy a blog célja nem az, hogy eldöntse mások helyett, melyik játék, kinek lenne jó választás, vagy kinek nem. Sokkal inkább az lenne a kívánatos, ha bemutatásaim után mindenki el tudná dönteni, hogy egy-egy játék számot tarthat-e érdeklődésére. Nyilván nem tudom, nem is akarom száműzni személyes véleményem, de a fókuszban az van, hogy kiemeljem minden játék előnyeit és hátrányait egyaránt. Az, hogy nekem mennyire tetszett a játék, a legtisztábban a szubjektív élmény pontszámból olvasható ki. 8+ pont az, amit magam is szívesen birtokolnék. Ami most következik az viszont személyes kedvencem, így mindenkinek feltétel nélkül javaslom.

A Race for the Galaxy egy olyan konstruktív kártyajáték, melyet legjobban a Magic the Gathering jellegű gyűjtögetős játékokhoz lehet hasonlítani. Itt természetesen nincs szükség arra, hogy randomizált tartalmú paklik tucatjait vásároljuk meg néhány jó lap reményében, hiszen minden játékos ugyanabból a közös pakliból játszik. A játék során, ahogy a címből talán sejthető, a galaxis feletti uralmat kell átvennünk. Ehhez bolygókat kell meghódítanunk, fejlesztenünk technológiánkat, árut termelnünk és pénzé vagy ponttá tennünk. A játék egyik nagy előnye, hogy follow mechanizmusa miatt senki sem unatkozik, amíg a többiek vannak soron, hiszen mindenki egyszerre cselekszik. Bár a játék szabályai kicsit bonyolultnak hatnak elsőre, az ügyesen kialakított ikonoknak köszönhetően hamar készség szintre lehet fejleszteni őket. Persze ez a helyes stratégia kialakításához kevés, hiszen abból rengetegféle létezik, és mindig az aktuális felállásnak megfelelően kell kiválasztanunk, hogyan lehetünk a legeredményesebbek. Szintén nagy előnye a játéknak, hogy gyors, pörgő, így gyakorlott játékosokkal semmiképp sem tart egy óránál tovább, de két fővel 20-30 perc a jellemző játékidő. Fontos szempont lehet sokaknak, hogy ez egy-két fővel is kiválóan játszható játék, sőt, vannak, akik szerint pont úgy a legjobb.

Szabályok
A játék két fajta lapból áll, bolygóból és fejlesztésből. Célunk ezek kijátszása nagy pontértékű kombinációban, illetve termeléssel és felhasználással további pontokat gyártani.
Tevékenység választó lapok
Minden kör elején minden játékos választ egy tevékenységet (avagy fázist). Az adott körben minden kiválasztott tevékenységet mindenki végrehajthat, egy adott sorrendben. Olyan tevékenységet, amit senki sem választott, nem lehet végrehajtani, illetve aki kiválasztotta az adott cselekvést, az kap rá némi bónuszt is. Az öt fajta lehetséges cselekvésünk a következő (a sorszám a sorrendet is megszabja):
I. Felfedezés
Ilyenkor mindenki húzhat két lapot és megtarthat belőle egy lapot. Aki ezt a fázist választotta, az vagy eggyel többet húz és kettőt tarthat meg, vagy öttel többet húz, de ugyanúgy csak egyet tarthat meg.
Fejlesztés és bolygó ikonok
II. Fejlesztés
Mindenki kijátszhat egy fejlesztés kártyát, melyet a bal felső sarokban található rombuszról ismerhetünk fel. A rombuszban levő érték a lap költsége, amit a kezünkből további lapok eldobásával fizethetünk ki. Tehát egy 3 költségű fejlesztés kijátszásához összesen négy lapra lesz szükségünk. A fejlesztésre, illetve a 3 lapra, aminek eldobásával kifizetjük a fejlesztést. A kijátszott lapjaink a játék végéig előttünk maradnak (kivéve, ha a lap mást ír elő). Aki a fázist választotta, eggyel olcsóbban játszhat ki fejlesztést.
Militáns és békés windfall bolygók
III. Betelepítés
Ebben a fázisban egy bolygó lapot játszhat ki mindenki. Ezeken a lapokon a bal felső sarokban egy kört találunk. A bolygó lapokat kijátszás szempontból két csoportra oszthatjuk,  békés és militáns bolygók. Előbbieken csak egy kolóniát kell létrehoznunk, utóbbiakat viszont le kell győznünk. Megkülönböztetésük egyszerű, a békés világok kör ikonja és a benne lévő szám fekete, míg militáns világok esetén piros. A kifizetés ugyanúgy történik, mint ahogy azt a fejlesztésnél láttuk, a kijátszó játékos eldob a kezéből annyi lapot amennyi az adott bolygó költsége, azaz amilyen szám a körben van. A militáns bolygóknak a körben nem a költsége, hanem a védelme van. Ahhoz, hogy kijátszhassuk, legalább ennyi harci erővel kell rendelkeznünk a már korábban kijátszott lapokból, ha viszont ez megvan lapot nem kell dobnunk. A fázis választója húzhat egy lapot, ha kijátszott bolygót a körben.
Nem termelő, termelő, windfall
V. Termelés
Bár a körben elfoglalt sorrend szerint ez az utolsó fázis, a megértés szempontjából érdemes előre vennünk. A termelés fázisban egyes bolygók termelnek árut. Termelés szempontból három fő kategóriára osztjuk a bolygókat. Ha a kör szürke kitöltésű, a bolygó nem termel lapot. Ha kék, barna, zöld vagy sárga kitöltésű, akkor a termelés fázisban a színének megfelelő árut termel. A harmadik kategória az ún. windfall* világok. Ezek esetén a kör kitöltése fehér, ám kívül egy színes aura veszi körbe a világot. Az ilyen világok önerőből nem termelnek, ám amikor betelepítjük a világot, akkor azonnal kapunk rá egy árut. Az áru típusát az aura színe szabja meg. A fázis választójának bónusza, hogy egy windfall világa is termel árut. Fontos megjegyezni, hogy egy világon egyszerre legfeljebb egy áru lehet, tehát termelni is csak olyan világ tud, amin épp nincs áru. A világra termel árukat egy kártyalap adott világra, vagy világ alá helyezésével jelöljük. Ezt a lapot persze nem a kezünkből vesszük.
Különféle színű világok
IV. Felhasználás / $ Kereskedelem
Az akár betelepítéskor kapott, akár termelés fázisban előállított árukat használhatjuk fel  felhasználhatjuk ebben a körben. Az áruinkat laphúzásra és/vagy győzelmi pontra válthatjuk be. Hogy hogyan azt a már kijátszott lapjaink által adott beváltási lehetőségek szabják meg. A fázist választő játékos két bónuszból választhat, vagy az ebben a fázisban szerzett győzelmi pontjai duplázódnak, vagy kap egy kereskedelem fázist, ami csak rá (és az adott körben szintén ezt a bónuszt választó játékosokra) vonatkozik. A kereskedelem fázis a felhasználás előtt történik, és egy áru 2-5 laphúzásra váltására ad lehetőséget annak színétől függően. Fontos, hogy a felhasználás fázisban minden beváltási lehetőséget egyszer használhatunk, és addig kell ilyeneket használnunk, amíg lehetőségünk van rá.

A játékot minden játékos egy kezdővilággal kezdi, amit véletlenszerűen választ a kezdővilágok közül. Ez is, akárcsak minden később kijátszott lap bónuszokat adhat az egyes fázisokhoz. Ezek a bónuszok olcsóbbá tehetnek kijátszást, laphúzási lehetőséget biztosíthatnak, harci erőt adhatnak militáns világok legyőzéséhez, illetve a felhasználási fázishoz kötődően beváltási lehetőséget biztosíthatnak.

A játékban minden kijátszott lapnak van győzelmi pont értéke, illetve a felhasználás során is győzelmi pontokhoz juthatunk. A játék akkor ér véget, ha a kiosztott (tehát felhasználásból származó) pontok összege meghaladja a fejenkénti 12-őt, vagy ha valaki kijátssza a 12-dik lapját. Ilyen esetben az adott kör, tehát a már kiválasztott fázisok végigmennek, majd utána következhet a kiértékelés.

6-os költségű fejlesztések
Stratégiák
Amitől a játék igazán élvezetes lesz, azok a 6-os fejlesztések. Ugyanis minden 6 költségű fejlesztésnél a kártya által adott győzelmi pontok helyén egy kérdőjel szerepel. A lap értékét a többi kijátszott lap szabja meg, ugyanis jellemzően valamilyen típusú lapok növelik az értékét. Így aztán a nyerő stratégia nem az, hogy mindig megpróbáljuk kiválasztani a kezünkben található legerősebb lapokat, és azt kijátszani, hanem sokkal inkább az, hogy a játékunkat egy koncepció köré építsük, és elsősorban a koncepcióba illő lapokat játsszunk ki.

Extra fázis lapok 2 személyes játékhoz
Két személyes szabály
Kettesben annyit változik a játék, hogy mindkét játékos minden körben két tevékenységet, két fázist választhat. Ezek lehetnek egyformák is, például két fejlesztés, vagy két betelepítés, amihez extra fázisválasztó kártyák is rendelkezésre állnak.

Kivitelezés
A játék a kártyalapok mellett csupán a győzelmi pontokat jelképező karton lapkákat tartalmaz. A lapkák és lapok minősége megfelelő. A játéknak nincs igazán saját látvány vagy hangulatvilága, a közismert sci-fi témakörökből összelopkodott elnevezések mellett a realista, de nem túl izgalmas képi világ jellemzi. Mindazonáltal a játszhatóság terén ez nem jelent semmilyen kivetnivalót, de ha őszinte akarok lenni, vagy 100 lejátszott meccs után sem tudnám felidézni a legtöbb lap képét.
1, 5 és 10 győzelmi pont
Ami a játékban igényesen, logikusan és egységesen kidolgozott az az ikonográfia. Aki ezzel képbe kerül, az nyelvismeret nélkül is elboldogulhat a játékkal, bár az összetettebb lapképességek szövegesen is ki vannak fejtve. Ha valaki sokat játszik vele (márpedig a játék megismerése után hamar pörgővé válik), akkor szükségessé válik a lapok műanyag tokkal való védelme, mert a lapok egy idő után óhatatlanul kopni kezdenek, annyira viszont nem olcsó a játék, hogy kopás esetén vegyünk belőle egy újat. Itt jegyezném meg, hogy az egyik ellenérv a játék ellen amit hallottam, az az ára volt. Ez egy olcsóbb táblás játék szintjére van pozicionálva, szemben más kizárólag kártya alapú játékokkal.

Értékelés
Nyelvfüggőség Mérsékelten nyelvfüggő
Játékosok száma 2-4
Kivitelezés 7/10
Szerencsefüggetlenség 8/10
Bonyolultság
9/10
Stratégiai tér 10/10
Játékidő 30 perc
Szubjektív élmény 10/10
Összhatás 9,05   
* A windfall gain angol kifejezés váratlan bevételt jelent, amit talán leginkább ölünkbe hulló lehetőségként lehetne visszaadni magyarul.

7 megjegyzés:

  1. Ez egy cool játék, nekünk is bejön. Többjátékos módról nem tudok nyilatkozni, de ketten egész jó.
    Amit viszont nem tudok, hogy hogyan kell játszani. :D
    Értsd: a stratégiák... Tudom, erre 10 alatti játszmából nem lehet "ráérezni" (legalábbis ezt mondták Compayáék), de mégis. Néha olyan érzésem van, hogy...
    ...a kézben levő lapokból általában nincs mire alapozni,
    ...nincs "idő" tartogatni egy stratégia alapját képező lapot,
    ...mire valami kialakul, az ellenfél "elhúz",

    Ezeket arra is(!) alapozom, hogy mesterséges intelligencia rendszeresen szénné aláz. Olyan érzésem van, hogy valamit nem, vagy nem jól tudok a játékkal kapcsolatban...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Számomra az jelentett egyfajta áttörést, amikor olvasgattam BGG fórumon, az egyik kiegészítőben megjelent lapról, amit indokolatlanul erősnek találtam. Ott egy guru azt mondta, ha a játékok zöme a 12 lap miatt ér véget, akkor még nem jó fele kapisgálok. A jó arány szerinte 60%-ban a győzelmi pontok elfogyása, 40%-ban a 12 kijátszott lap elérése.

      Az biztos, hogy meg kell ismerni a 6-os fejlesztéseket, és ehhez pár játék kell, mert a stratégiákat e köré tudod építeni.

      Nagyon fontos az is, hogy dinamikusan tudd adaptálni a stretégiádat a húzott lapokhoz. Néha érdemes eldobni egy hatos fejlesztést ami jobb neked, és kicsit elindulni más irányba.

      Ha pedig a kezőkézből nincs merre indulni, akkor a kezdőbolygót kell hagyni, hogy vezessen, illetve húzz lapokat (ha máshogy nem megy felfedezéssel), hogy kialakulhasson valami. Esetleg addig fejlesz általánosan hasznos lapokat, például Terraforming robots (Telepítés után laphúzást ad), Replicant Robots (olcsóbb békés világ telepítés), Investment credits (olcsóbb fejlesztés), Interstellar bank (fejlesztés fázisban laphúzás).

      Törlés
  2. Juj, de utáltam. :) Szerintem egy kollektív pasziánsz. Megölte a társalgást, senkinek nem volt ideje beszélgetni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem egy party játék az biztos. Meg hiányzik belőle a Catannak a "Naaa add el nekem, jó lesz!" fílingje is. Ez nyilván hátrány annak, akinek ilyenre van igénye, aki viszont kevésbé szereti vagy tudja érvényesíteni az érdekeit kommunikáció útján annak előny is lehet.

      Törlés
    2. De nem az a bajom, hogy nem party játék. Igazából nem is szeretem a party játékokat. Bár van azért kivétel, pl. a Galaxis Roncsderbi egész jó volt.

      Hanem, hogy nagyon kevés benne az interakció, ugyanakkor nagyon nagy figyelem kell hozzá.

      Mondjuk egy Dominion, Puerto Rico, Agricola is keményen gondolkozós és egyikhez sem kell erős social skill, mégis szeretem őket.

      Törlés
  3. Én nem tudtam ezt a játékot megkedvelni (még). A játékmenet egy idő után egyértelmű volt, de annak ellenére, hogy életem első RFTG partiját megnyertem, nem hatott rám mélyen, pedig végül is a játékmenete hasonlít olyan játékokra, amiket szeretek, szóval valószínűleg bennem a hiba. Igaz, a környezetemben többen is nagyon szeretik. Valószínűleg az egésznek okozója a hiányos nyelvtudásom is, lehet, ha volna magyar kiadás vagy én lennék "angolabb", akkor máshogy tekintenék rá.
    Igaz, vannak olyan játékok, amelyeket pár hónap pihi után újra játszva frissen és üdén, megváltoztatják a véleményemet, hogy itt lesz-e ilyen...?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Meg kell tanulni az ikonográfiát, az kisegít a nyelvi nehhézségekből. Ez persze sok gyakorlást igényel, de gyakorlatilag mindent ki lehet következtetni az ikonokból. Ez nagy erőssége a játéknak.

      Törlés